58

تازه های آیا می دانید ؟

برو بریم »
10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

در دورانی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان قطب اصلی ارتباطات جهانی مطرحه، زنان با هوش و تخصص در دنیای سئو، جایگاه خود را به خوبی ...

آشنایی با انواع آسانسورهای دارای استاندارد

مجموعه : آیا می دانید ؟ زیر موضوعات : اخبار زیر موضوعات : دنیای مد زیر موضوعات : علمی

مقدمه

در حال حاضر به دلیل افزایش روز افزون جمعیت کشورمان و با به وجود آمدن مشکل مسکن، مسئولین و پیمانکاران روی به ساختن مجموعه های بلند مرتبه آورده اند، که در این ساختمان ها آسانـسور به یکی از ضروری ترین صنـایع مرتبط با صنـعت ساختمان مبدل شده است. از این رو معرفی و تشریح مختصر اجزاء و قطعات این سیستم خالی از لطف نخواهد بود. شایان ذکر است انتخاب غلط نوع آسانسور، ممکن است حتی به عدم امکان اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور در ساختمان منجر شود. امیـد است مشتـریـان عزیز پیـش از هـرگونه تصمیم گیری برای خـرید آسانسور، از مشـاوره کارشناسان خبـره این صنعت بزرگ، بهره مند شوند. دیدگاه این سلسله مقالات در ابتدا چندان تخصصـی نیست، بلکه برای آشنایی اجمالی آن دسته از مخاطبینی است که به صورت غیر تخصصی با صنعت آسانسور مرتبط هستند، بسیار مناسب و کارگشاست.

برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه خرید و نصب آسانسور در اصفهان، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. کادر متخصص مجموعه فاخر دُر سپاهان به شما کمک می کنند تا با رعایت کلیه ی ضوابط و موارد استاندارد، بهترین مدل کابین های آسانسور را با طراحی مدرن و بسیار زیبا سفارش دهید.

آشنایی با انواع آسانسورهای دارای استاندارد

انواع آسانسورهای ساختمان دارای استاندارد

با توجه به نیاز مشتری، کاربری ساختمان، فضاهای موجود چاه و موتورخانه آسانسور در صورت وجود (پس از بازدید کارشناسان فنی شرکت فاخردُر سپاهان، طبق استانداردEN اروپا، مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی آسانسور ایـران)، آسانسوری مناسب و متناسب با نیاز مشتری پیشنهاد می گردد. آسانسورهای استاندارد معمولا از نظر کلی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

1-آسانسورهای کششی (Traction)

اساس حرکت آن ها، اصطکاک بین سیم بکسل ها و فلکه کششی موتور است و به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

الف- آسانسورهای کششی دارای موتورهای گیربکسی : Geared traction drives نیروی محرکه این دسته از آسانسورها عموما با استفاده از یک الکتروموتور که به یک گیربکس کاهنده کوپل شده تأمین می گردد.

ب- آسانسـورهـای کششی دارای مـوتـورهای بـدون گیـربکـس: Gearless traction drives چند سالی است که تکنـولـوژی موتـورهـای بدون گیربکس (GEARLESS) نیز به بـازار آسانسور ایـران راه یافتـه و استفاده از ایـن مـوتورهای پربازده، معمول گشته است. در این نوع موتـوها به جای گیـربکـس از روتور و استـاتور استفاده شده است.

2-آسانسورهای هیدورلیک (Hydraulic)

اساس حرکت آن ها، سیالی قـدرتمنـد به نام روغـن هیدرولیک است و دارای جـک هیدرولیک و پاور یونیت است.

در مقالات بعدی به تدریج در مورد مزایا و معایب احتمالی هر کدام از آسانسورهای ذکر شده؛ البته در صورت تشخیص نادرست ناشی از انتخاب غلط سیستم آسانسور توسط مشتری بدلیل عدم اطلاعات کافی از جوانب فنی کار بیان خواهد شد.

انواع آسانسورهای ساختمان دارای استاندارد

معرفی استاندارد آسانسور در ساختمان

 

شماره استاندارد    عنوان استاندارد    توضیحات
EN 81-1

قوانین کلی برای طراحی، ساخت و نصب آسانسور

این استاندارد مقررات کلی برای طراحی و نصب آسانسورها در ساختمان‌ ها ارائه می ‌دهد. EN 81-1 شامل مسائلی از جمله ابعاد، تخصص نیروها، محافظت از افراد و ایمنی آسانسور می باشد.

EN 81-2

قوانین کلی برای ایمنی آسانسورها در عملکرد

این قسمت به مسائل مربوط به ایمنی در عملکرد آسانسورها می‌ پردازد. استاندارد EN 81-2 شامل سیستم ‌های ایمنی اضطراری و نصب بالابرهای مربوط به حمل اشخاص و کالا ها می باشد.

EN 81-70

دستگیره ‌های استفاده آسان برای افراد معلول

این استاندارد برای افراد معلول طراحی و نصب آسانسورها را به صورتی که قابل استفاده آسان و ایمن باشند، تعیین می ‌کند.

 چک لیست موارد استاندارد آسانسور

 نصب و نگهداری صحیح آسانسورها نیز باید به تطابق با استانداردها انجام شود. این امر شامل بررسی دوره‌ ای، تعمیرات منظم و آزمون‌ های ایمنی می‌ باشد.

  • الزامات تعیین سرعت حرکت آسانسور

تعیین سرعت حرکت آسانسور یکی از مهم ‌ترین عوامل در طراحی و عملکرد ایمن آسانسورها است. استانداردها و مقررات ملی و بین ‌المللی برای تعیین سرعت حرکت آسانسورها، الزامات مشخصی را تعیین کرده ‌اند. آسانسورهایی که برای استفاده افراد معلول طراحی می‌ شوند، سرعت حرکت باید به گونه‌ ای تنظیم شود که به این افراد امکان استفاده راحت و بدون خطر را فراهم کند. از جمله مهمترین موارد استاندارد آسانسور در ساختمان، تعیین سرعت مناسب برای آسانسور بسته به تعداد طبقات و نوع کاربری ساختمان ها می باشد. در زمان طراحی و نصب آسانسورها باید دستورالعمل های استاندارد ملی ایران رعایت شود. برای این کار نیاز است تا بهترین شرکت آسانسور در اصفهان را انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

الزامات تعیین سرعت حرکت آسانسور

  • طول حرکت آسانسور

طول مسیر حرکت آسانسور با توجه به تعداد طبقات ساختمان ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی می توان گفت ساختمان هایی با بیش از 3 طبقه، طول حرکت آن ها باید حدودا 9 متر باشد.

  • تعداد طبقات توقف

احتمال توقف آسانسور در ساختمان ها با توجه به تعداد افرادی که در ساختمان ساکن هستند، نوع کاربری و تعداد طبقات ساختمان ها مشخص می شود.

  • باز و بسته شدن به موقع درب آسانسور توسط سیستم‌ های شناسایی درب

درب آسانسور یکی از مهمترین قسمت های به کار رفته در آسانسور می باشد که در افزایش ایمنی آسانسورها بسیار تاثیرگذار می باشند. اغلب شرکت هایی که در زمینه طراحی آسانسور در اصفهان فعالیت دارند، قادر هستند بسته به میزان رفت و آمد و استفاده از آسانسور، مدت زمان باز و بسته بودن آسانسور را مشخص کنند. انواع درب های آسانسور به اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.

با توجه به این که درب های آسانسور توسط منبع تغذیه و ولتاژ باز و بسته می شوند، بسیار مهم است سیستم های نجات اضطراری را برای افزایش ایمنی افراد در زمان قطعی برق، توسط آسانسور تشخیص داده شوند.

باز و بسته شدن به موقع درب آسانسور توسط سیستم‌ های شناسایی درب

  • ویژگی ضد حریق بودن

در تمامی ساختمان ها با تعداد طبقات متفاوت، بسیار مهم است آسانسورهایی که در ساختمان استفاده می شوند، در برابر آتش سوزی ایمن باشند. در برخی از مدل آسانسورهای جدید طراحی آن ها به گونه ای است که در زمان تشخیص دود و حرارت بالا می توانند به طبقات پایین هدایت شده و متوقف می شوند.

  • فاصله سقف آسانسور تا دیوار

یکی از مهمترین موارد استاندارد آسانسور در ساختمان فاصله سقف آسانسور تا دیوار می باشد، این فاصله با محاسبات بسیار پیچیده مشخص می شود.

  • ابعاد چاه آسانسور (طول-عرض-عمق)

کابین آسانسور برای حرکت در بین طبقات ساختمان، نیاز به چاه آسانسور دارد. ابعاد چاه آسانسور باید متناسب با فضای کابین و تعداد طبقات ساختمان مشخص شود. چاهک های آسانسور به هیچ عنوان نباید درز و شکافی داشته باشند.

  • کیفیت قفل و ریل

کیفیت قفل و ریل آسانسور باید طبق موارد استاندارد مشخص شده توسط مقررات ملی باشد تا در زمان ترمز اضطراری بتواند مقاومت قابل قبولی داشته باشند.

 چک لیست موارد استاندارد آسانسور

  • تهویه ‌ی آسانسور

در زمان طراحی آسانسور مطابق با استانداردهای آسانسور در ساختمان، باید سیستم تهویه مناسبی را برای آن ها مشخص کرد. تهویه مناسب کابین آسانسور و متعادل کردن هوای درون آن، به خصوص در شرایط گیر افتادن مسافرین در آسانسور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بهتر است به صورت دوره ای و در بازه زمانی مشخص، سیستم تهویه آسانسور بررسی شده و در صورت بروز مشکل در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود.

  • وجود سیستم زنگ هشدار

سیستم امنیتی زنگ هشدار در اکثر آسانسورها مشخص شده است. این نوع سیستم امنیتی را می توانید توسط تلفن همراه کنترل کرده و در صورت مشاهده هرگونه سرعت غیرمجاز در آسانسور، آن ها را تعمیر کنید.

  • ضربه‌ گیر و بافر آسانسور

ضربه گیرها وظیفه توقف آسانسورها را برعهده دارند و می توانند در موارد بحران از جان افراد محافظت کند.

آسانسورهای دارای استاندارد شرکت فاخر دُر سپاهان

رعایت استاندارد آسانسور در ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کار به افراد اطمینان می ‌دهد که آسانسورها در ساختمان‌ ها به صورت ایمن و با کارایی بالا عمل می‌ کنند. کلیه ی موارد استاندارد باید در زمان طراحی، ساخت و نصب آسانسورها در ساختمان ها با کاربری متفاوت، رعایت شود. در صورتی که هر گونه سوال در زمینه سفارش آسانسور دارید، می توانید با کادر فروش مجموعه ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید