17

از چهارشنبه سوری چه میدانید؟

 

نیاکان ما سنت ها وآیین های زیبایی داشته اند که آنها را نسل به نسل وسینه به سینه به ما منتقل کرده اند.سنت های دلپذیری که اغلب در قالب جشن ها و بزرگداشت موقعیت ها بوده .یکی از این آیین ها که رسیدن بهار و زنده شدن طبیعت خبر میدهد سنت چهارشنبه سوری است . که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار میشود .

ایرانیان عناصر را به چهار گونه تقسیم کرده اند  وآتش یکی از این عناصر وپاکترین آنهاست زیرا هرگز آلوده نمیشود .

متاسفانه این سنت زیبا در سالهای اخیر دچار بدعت ها وناهنجاری هایی که شده که باعث کم رنگ شدن  وحتی منسوخ شدن آن در بعضی جاها شده ؛ استفاذه از مواد محترقه وقابل انفجار که صدمات جبران ناچذیر جسمی و خسارات مالی زیادی به همراه دارد ,سبب شده تا با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال به جای هیجان وشادی موجی از دلهره و نگرانی خانواده ها را فرا گیرد .

 

مراسم چهارشنبه سوری در عصر سه شنبه آخر سال یا اصطلاحا شب چهارشنبه انجام میشود . از قبل خانواده ها بوته وگزنه جمع آوری کرده و آن را در کوچه بصورت کپه کپه در فواصل جدا ازهم قرار میدهند .

پس از روشن کردن آتش همه اعضای خانواده در حالی که سرودی را میخوانند از روی آتش می پرند ؛شعر به این صورت است:

سرخی تو از من ؛زردی من از تو – غم برو شادی بیا ؛ محنت برو روزی بیا

چهارشنبه سوری

 

و در اصل با پریدن از روی آتش غمها وبیماری های خود را به آتش میسپارند به همین دلیل خاکستر آتش را نحس میدانند و پس از تمام شدن آتش بازی خاکستر ش را جمع کرده ودر جوی آب یا سر چهار راه میریزند تا آب یا باد این نحسی را با خود ببرد .

سپس شخصی که خاکستر را برده به خانه باز گشته در میزند و میگوید که برای اهل خانه تندرستی وشادی آورده و پس از باز شدن در و داخل شدن به خانه شادی و سلامتی را برای یکسال به خانه می آورد .

در این شب چند مراسم دیگر هم انجام میشود که از این قرار است :

 مراسم قاشق زنی

در این شب زنان و دخترانی که حاجتی دارند  و کودکان وحتی جوانانی که قصد شوخی دارند با سر کردن چادر به درب هفت خانه مراجعه میکنند  و در سکوت شروع به زدن قاشق به کاسه فلزی میکنند .

چهارشنبه سوری

صاحبخانه ها هم با گذاشتن شکلات و آجیل در کاسه آنها را روانه میکنند . اگر ظر ف کسی خالی بماند اینطور تصور میکند که به حاجتش نمیرسد ولی اگر ظرفش پر شود نشانه رسیدن به آرزو وحاجتش است .

 مراسم شکستن کوزه

این رسم را برای دور کردن بد بختی و تنگدستی انجام میدهند که به این صورت است :مقداری نمک به علامت شور چشمی ؛مقدار ی زغال به نشانه تیره روزی و یک سکه کم ارزش به نشانه فقر وتنگدستی را در یک کوزه ی گلی میگذارند.

چهارشنبه سوری

 

سپس همه افراد خانواده این کوزه را دور سر می چرخانند پس از آن کوزه را از پشت بام به کوچه انداخته ومیشکنند  ومیگویند :”درد وبلای  همه را ریختم توی کوچه” .

فالگوش ایستادن

کسانی که حاجتی دارند یا  قصد سفر وزیارت و یا ازدواج دارند در غروب سه شنبه آخر سال سر کوچه وگذر گوش میایستند و با گوش کردن صحبت رهگذران نیت میکنند  .

چهارشنبه سوری

 

اگر سخنان خوب وامیدوار کننده شنیدند بنا رابر رسیدن به حاجت واگر سخنان غم انگیز یا تلخ شنیدند بنا را بر روا نشدن حاجت میگذارند .

پختن آش ابودردا

یکی دیگر از مراسم چهارشنبه سوری پختن آش  چهارشنبه سوری یا آش ابودردا است .که بیشتر خانواده هایی آن را می پزند که بیمار دارند و نذر سلامتی بیمارشان این آش را می پزند .

چهارشنبه سوری

 

آجیل مشگل گشا

در این شب مقداری آجیل  هفت مغز را  با همراهی چند نفر پاک میکنند . ودر حین پاک کردن آجیل داستان پیرمرد خار کن را تعریف میکنند . سپس آن را بین مردم چه آشنا و چه غریبه تقسیم میکنند . با این امید که به حاجت و خواسته شان برسند .

چهارشنبه سوری

 

در شب چهارشنبه سوری رسومات دیگری نیز هست که البته بارز ترینشان رسومی بود که گفته شد . اما رسومات به فراخور  شهر های مختلف  ومحل زندگی افراد ؛بیشتر یا با تغییراتی همراه است .

برایتان یک چهارشنبه سوری دلپذیر به دور از حادثه ونگرانی وهمراه با دوری از غم وبیماری آرزومندیم .

منبع : www.delgarm.com
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.