58

تازه های آیا می دانید ؟

برو بریم »
10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

در دورانی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان قطب اصلی ارتباطات جهانی مطرحه، زنان با هوش و تخصص در دنیای سئو، جایگاه خود را به خوبی ...

مصرف برق در دستگاه بلوک زنی چقدر است؟

مجموعه : آیا می دانید ؟ زیر موضوعات : اخبار زیر موضوعات : اخبار اجتماعی زیر موضوعات : اخبار اقتصادی زیر موضوعات : بازار زیر موضوعات : علمی

مقدمه

یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین مصالح به کار رفته شده در صنعت ساخت و ساز چه در شمال و چه در جنوب کشور، بلوک‌های سیمانی می‌باشند. این بلوک‌ها توسط دستگاه‌ بلوک زن ساخته و تولید می‌شوند. این دستگاه بلوک‌های بی نقص را در اندازه و ابعاد متفاوتی تولید می‌کند.

 در گذشته که این دستگاه‌ها نبودند مصالح جهت ساخت بلوک را با هم ترکیب کرده و به صورت دستی در قالب‌ها می‌ریختند. هرگاه آنها خشک می‌شدند از قالب جدا کرده و مورد استفاده قرار می‌دادند. اما به خاطر نبود یکسری تجهیزات مانند دستگاه‌های موازنه و یا میکسر مواد اولیه که در ساخت بلوک‌ها به کار رفته می‌شد، از کیفیت آن چنانی برخوردار نبودند. اما دیگر با پیشرفت ماشین‌آلات‌های صنعتی، تحول عظیمی در ساخت بلوک‌ها شکل گرفت. در این نوشته قصد داریم در مورد دستگاه بلوک زنی و میزان برق مصرفی آن سخن بگوییم پس تا آخر ما را همراهی نمایید.

دستگاه بلوک زن

دستگاه بلوک زنی چه نوع دستگاهی است؟

به دستگاهی که به دو روش برقی یا دستی به تولید بلوک می‌پردازد، دستگاه بلوک زن می‌گویند. در بسیاری از پروژه‌های عمرانی وجود بلوک زن‌ها یکی از بزرگترین مزیت‌ها به حساب می‌آیند. این دستگاه از اجزای مختلفی از جمله :

  • شاسی دستگاه

شاسی دستگاه که به معنی همان بدنه دستگاه است، که خود بدنه هم از نبشی آهنی، ورق دور سنبه و چرخ تشکیل شده است.

  • قالب و سمباده

به وسیله‌ای که مصالح خمیر مانند بلوک، برای شکل‌دهی در آن قرار می‌گیرند، قالب گفته می‌شود. سمباده قطعه‌ای است که در امر تراشیدن و صیقلی کردن بلوک‌ها نیاز است. از دیگر اجزا و قطعات می‌توان به ویبره برای لرزاندن مصالح جهت متراکم شدن، پمپ موتور و گیربکس‌ها که جهت حرکت دستگاه به گیربکس نیاز می‌باشد اشاره کرد.

انواع متعدد بلوک زنی از نظر کارایی

دستگاه‌های بلوک زنی و دستگاه خرد کن بلوک در انواع متعدد و متفاوتی در بازار عرضه می‌گردند. هر کدام از این دستگاه‌ها خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در این قسمت انواع این دستگاه‌ها را به صورت اجمالی بررسی خواهیم کرد.

  • بلوک زنی اتوماتیک

یکی دیگر از دستگاه‌های ساخت و تولید بلوک‌ها که نیروی دست در هیچ کدام از مراحل آن دخالتی ندارد، دستگاه بلوک زنی اتوماتیک می‌باشد. این نوع دستگاه نه تنها بلوک بلکه انواع آجر، سنگ مرمر، سنگ فرش‌ها را به اندازه و سایزهای متفاوتی تولید می‌کند.

بلوک زن اتوماتیک

این مدل دستگاه دارای یکسری ویژگی و مزایای برتری است که این مزایا عبارتند از:

افزایش سرعت تولید بلوک، کنترل دقیق و آسان مراحل تولید، عدم احتیاج به نیروی کار دستی و قابلیت تعویض قالب‌ها می‌باشد. این مدل دستگاه از نظر تکنولوژی از بالاترین، تکنولوژی برخوردار است. البته در تولید بلوک در یک بازه زمانی خاص رکورد بی‌سابقه‌ای را هم درج می‌کند. به عنوان نمونه در یک شیفت بلوک‌هایی در تعداد ۳۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تا را تولید خواهد کرد.

  • بلوک زنی تخم گذار

این نوع دستگاه که به بلوک زنی دستی هم معروف می‌باشد، دارای قالب‌های متفاوتی است. یعنی در قالب‌های ۲،۳ و چهارتایی موجود می‌باشند. این دستگاه بلوک‌هایی را در اندازه‌های ۲۰۰ تا ۷۰۰ عددی تولید می‌کند. از جمله مواردی که در تهیه بلوک در این دستگاه باید مدنظر قرار گیرد ضخامت بلوک‌های ساخته شده است. ضخامت معمول آن باید دو میل باشد. حال اگر این ضخامت کمتر یا بیشتر گردد، مشکلاتی از جمله از هم پاشیدن بلوک پیش می‌آید. از مزایای بارز این دستگاه ارزان بودن آن است. به همین دلیل بسیاری از صنعتگران تمایل به خرید آن دارند.

  • بلوک زنی نیمه اتوماتیک

ساختن بلوک در این دستگاه از سرعت و دقت بالاتری برخوردار می‌باشد. بلوک‌های سقفی و دیواری به وسیله این دستگاه تولید می‌گردند. تفاوت دستگاه بلوک زنی نیمه اتوماتیک با دستی در تعداد بلوک‌های تولیدی می‌باشد. در این دستگاه در یک تایم کاری چیزی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بلوک را به راحتی تولید می‌کند. در ضمن اینکه برای کار با آن حتما نیاز به یک اپراتور متخصص احساس می‌گردد. در حالی که در دستگاه دستی انجام کار کار آسان‌تر است و دیگر نیاز به اپراتور نیست.

بلوک زنی نیمه اتوماتیک

برق دستگاه بلوک زنی

سوال اکثر خریداران این ماشین‌آلات میزان برق مصرفی آنها می‌باشد. در جواب باید بگوییم نسبت به نوع دستگاه، برق مصرفی آن هم متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه در دستگاه بلوک زن دستی یا همان تخم گذار اصولا نیاز به برق احساس نمی‌شود. اما اگر قرار باشد که در جایی هم از برق استفاده گردد، برق تک فاز مورد نیاز است.

در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک برخلاف دستی به برق سه فاز احتیاج می‌باشد. یکی از مزیت‌های بارز برق سه فاز، استفاده از آن در مصارف صنعتی می‌باشد. این نوع سیستم فقط در مصارف تجاری و صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر دیگر برق ۳ فاز توان و مقاومت یکسانی دارد. یعنی در چند بازه زمانی متفاوت، توان متفاوتی نشان خواهد داد. اما برق تک فاز ممکن است، نسبت به میزان مصرف و تایم و زمان متفاوت، متغیر گردد.

ولتاژ برق مورد نیاز دستگاه‌های بلوک زنی

اصولاً میزان برقی که در این دستگاه به کار گرفته می‌شود، چیزی حدود ۲۲۰ تا ۳۸۰ ولتاژ می‌باشد. دستگاه هیدرولیک بلوک زن برای ساخت بلوک‌ها برق ۱۰ آمپری را مصرف می‌کند. اما قاعدتاً با بالاتر رفتن ظرفیت و توانایی ساخت بلوک مصرف برق بالا می‌رود که در این مورد از برق ۲۵ آمپری استفاده می‌گردد. بسیاری از دستگاه‌های بلوک زن دستی به برق احتیاجی ندارند و نمی‌توان آنها را جز دستگاه‌های پرمصرف برقی به حساب آورد. یکی از تفاوت‌های اصلی و اساسی در برق‌های تک فاز و سه فاز، در دامنه تولید برق آنها می‌باشد.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید