23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدرضا صالحی امیری در نشست هم اندیشی پژوهشگران، استادان،کتابداران و فعالان عرصه علم و فرهنگ خراسان رضوی در مشهد گفت: افزایش سرانه مصرف فرهنگی نظیر ارتقاء سرانه مطالعه و افزایش تولید و مصرف محصولات فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می‌شود

به گفته دکترصالحی جامعه ایرانی نیازمند بازسازی اخلاقی است. او فرهنگ را جوهر توسعه و اخلاق را جوهره فرهنگ دانست و با اشاره به وجود 43 مورد آسیب اجتماعی فرهنگی افزود: چالش های اخلاقی موجود در جامعه ریشه در عملکرد مدیریت فرهنگی طی سه دهه گذشته دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرهنگ را دروازه ورود به فضیلت و جوهر توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: آسیب شناسی فرهنگی لازمه توسعه فرهنگی است و مسیر توسعه باید از حوزه فرهنگ آغاز شود.

او با اشاره به ضرورت جایگزینی گردشگری فرهنگی به جای صنعت نفت گفت: امروز صنعت فرهنگ در کشور می تواند جایگزین صنعت نفت شود.

صالحی امیری خراسان را قطب تمدن ایران دانست و گفت: مشهد به واسطه حضور بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) می تواند به قطب گردشگری درمنطقه تبدیل شود و توانایی این را دارد که رونقی اساسی در گردشگری فرهنگی در ایران داشته باشد.

او همچنین با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2017 میلادی از سوی آیسسکو، افزود: این انتخاب ظرفیت بالایی برای معرفی مشهد و ایران به دنیا است و باید از این فرصت برای معرفی جاذبه های فرهنگی ایران استفاده کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: باید ارزش های فرهنگی در مشهد موج بزند و صنعت فرهنگ در این شهر محور توسعه فرهنگی در کشور باشد.

او در خصوص منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این مرکز با دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب، 38 هزار نسخه خطی نفیس و 34 هزار نسخه سنگی از مخازن بزرگ هویتی کشور است.

او افزود: 42 اثر از این سازمان در حوزه ملی، هفت اثر در حوزه جهانی و چهار اثر در حوزه منطقه ای ثبت میراث جهانی شده است.
صالحی امیری در سفر به خراسان رضوی از مخازن نسخ خطی، چاپ سنگی، کتاب‌های چاپی و تالارهای مطالعه کتابخانه تخصصی آستان قدس رضوی بازدید و بر لزوم توسعه همکاری بین کتابخانه ملی و کتابخانه آستان قدس رضوی تاکید کرد.

در این بازدید مقرر شد دو کتابخانه در خصوص خرید نسخ خطی ایران که در خارج از کشور نگهداری می شوند با جلب مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همکاری کنند.

همچنین تبادل منابع دیجیتال و نسخه های خطی از دیگر توافقات رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محمد هادی زاهدی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بود.

 5757

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید