23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی از مدیران انتشارات سراسر کشور درباره دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» و کم و کیف وضعیت نشر کشور و سرانه مطالعه به بیان نظرات و پیشنهاداتی پرداختند که در ذیل آن را می‌خوانید:

* حاتمی: نظارتی در خرید کتب مدارس در نمایشگاه صورت نمی‌گیرد

در ابتدا آرش حاتمی، مدیر فروش انتشارات «پیک دبیران» با بیان اینکه نظارتی در خرید کتب مدارس در نمایشگاه صورت نمی گیرد، گفت: متأسفانه در برخی مواقع شاهد خرید اقلامی از سوی افراد هستیم که ارتباطی به سنین دانش‌آموزان مدرسه مورد نظر ندارد.

وی اضافه کرد: انتشارات «پیک دبیران» به سبب نقش مهم نمایشگاه «یاد یار مهربان» در تمامی دوره‌های برگزاری آن حضور داشته است.

حاتمی ادامه داد: هر چند که این نمایشگاه، دوازدهمین دوره خود را سپری می‌کند اما نمی‌دانم چرا از تجربیات دوره‌های گذشته متولیان این امر بهره نمی‌گیرند و کماکان شاهد نواقص‌هایی در نمایشگاه هستیم.

مدیر فروش انتشارات پیک دبیران گفت: نبود امکانات رفاهی همچون نیمکت و صندلی از جمله مشکلاتی است که هم ناشران و هم بازدیدکنندگان را آزار می‌دهد، همچنین چینش نامناسب غرفه‌های ناشران و نیز وجود فقط یک درب ورود و خروج در این نمایشگاه از جمله دیگر معایب به شمار می‌رود.

حاتمی در مورد محصولات جدید انتشارات «پیک دبیران» برای این دوره از نمایشگاه نیز اظهار کرد: امسال در مورد معیار و ملاک انتخاب کتاب نیز ناشران سردرگم بودند و بر همین اساس نیز این انتشارات نتوانست از حداکثر ظرفیت خویش در این نمایشگاه بهره مند شود.

وی یادآور شد: برخی از کتاب‌های انتشارات پیک دبیران در دوره‌های گذشته پذیرفته شده بودند اما امسال با تغییر سیاست‌ها همان آثار نیز مجوز ورود به نمایشگاه را کسب نکردند.

وی در ادامه در مورد محاسن این دوره از نمایشگاه نیز یادآور شد: همین که بودجه‌ای را برای افزایش سرانه مطالعاتی در نظر می‌گیرند اقدام ارزشمندی است که جای تقدیر دارد.

مدیر فروش انتشارات پیک دبیران اظهار کرد: البته معتقدم باید یک نظارتی هم در این بین باشد تا افرادی که از مدارس برای خرید کتاب به نمایشگاه می‌آیند؛ رایانه‌های اعطا شده را در مسیر درستش خرج کنند چرا که بعضی مواقع شاهدیم برخی افراد از این بُن‌ها برای مقاصد دیگری بهره‌مند می‌شوند که هیچ ربطی به کتابخانه مدارس ندارد.‌

وی گفت: همچنین اگر می‌شد کارت‌های مدارس را بر اساس مقاطع تحصیلی با رنگ‌های مشخصی چاپ می کردند؛ کار را برای فروشندگان آسان‌تر می‌ساختند.

وی با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعاتی از اهداف برگزاری نمایشگاه است، افزود: معتقدم داستان‌های کهن ایران زمین از جمله سوژه‌هایی است که دانش‌آموزان به آنها علاقمند هستند و افزایش این نوع کتاب‌ها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

حاتمی با تأکید بر اینکه فرهنگ کتابخوانی باید از سنین کودکی در افراد نهادینه شود، اظهار داشت: نمایشگاه «یاد یار مهربان» اقدامی ارزشمند در زمینه ارتقای سرانه مطالعاتی دانش‌آموزان است.

* عطرچی: برای افزایش میزان سرانه مطالعاتی نیازمند تجهیز کتابخانه‌ها هستیم

در ادامه عاطفه عطرچی، مدیر انتشارات «تالیا» با اشاره به این مطلب که این انتشارات ششمین دوره حضورش را در نمایشگاه «یاد یار مهربان» تجربه می کند، بیان داشت: این دوره از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته دارای معایب و محاسنی است هر چند که محاسنش بیشتر است.

وی افزود: آوردن آثار و کتاب‌های جدید برای دانش‌آموزان از جمله محاسن نمایشگاه «یاد یار مهربان» است که سبب پربارتر شدن کتابخانه‌های مدارس نیز می شود، همچنین نگرش تک بُعدی مسئولان خرید مدارس نیز از جمله عیوب این نمایشگاه به شمار می‌رود چراکه آنان اغلب در پی خرید آثاری مذهبی هستند.

عطرچی یادآور شد: این در حالی است که معتقدم باید کتابخانه‌های مدارس مملو از تمامی حوزه‌های ادبی باشد و نباید فقط به یک حوزه بسنده کنیم.

وی اظهار داشت: باید با خرید تمامی حوزه‌های آثار به کتابخانه‌های مدارس این امکان را به دانش‌آموزان بدهیم تا بر اساس ذائقه خودشان کتاب انتخاب کنند.

مدیر انتشارات تالیا گفت: اینکه یک مدیر و یا مسئول مدرسه به نیابت از دانش‌آموزان کتاب‌هایی را خریداری کند به نظر اقدام مناسبی نیست چراکه شاید آنان با ذائقه و سلایق کودکان و نوجوانان آشنا باشند.

وی اضافه کرد: ادبیات، مدیریت و ورزش از جمله حوزه‌های فعالیت انتشارات «تالیا» است اما طی این نمایشگاه کمتر خریداری مشاهده شده که برای دانش‌آموزان کتاب‌های ورزشی بخرد.

عطرچی ادامه داد: باید در مدرسه دانش‌آموزان را هدایت به سمت‌ و سویی کنند که میل و کشش درونی به خواندن کتاب در آنان به وجود بیاورد.

وی اظهار داشت: انتشارات «تالیا» امسال 30 درصد افزایش کتاب داشته اما در مقایسه آمار کتاب نسبت به  دوره‌های پیشین عملکرد خوبی نداشته و آن هم به سبب مسائلی بوده که ناشران با آن دست بر گریبان هستند.

* اسدیان: تأثیر نمایشگاه «یاد یار مهربان» در توجه مدارس به مقوله کتاب و کتابخوانی

در پایان جعفر اسدیان، مدیر بازرگانی انتشارات آستان قدس رضوی در تهران گفت: این انتشارات در تمامی دوره‌های این نمایشگاه حضوری فعال داشته و امسال نیز همچون سالیان گذشته سعی در افزایش کیفیت خدماتی به مراجعه کنندگان دارد.

وی ادامه داد: انتشارات آستان قدس رضوی امسال بیش از 10 درصد آثار جدید نسبت به سال گذشته به نمایشگاه آورده است، همچنین نمایشگاه «یاد یار مهربان» هر سال که می‌گذرد تجربیات بیشتری را کسب می‌کند و نسبت به دوره قبلی موفق‌تر عمل می‌کند.

اسدیان بیان کرد: فقط به نظرم نحوه چینش غرفه‌ها در این دوره از نمایشگاه مناسب و مطلوب نبوده و سبب سردرگمی بازدیدکنندگان می‌شود. هم‌اکنون به سبب وجود فقط یک درب ورودی و خروجی سالن ابتدایی مملو از جمعیت است اما سالن انتهایی خلوت بوده و افرادی هم که مراجعه می‌کنند دیگر شارژی برایشان باقی نمانده تا خرید کنند.

وی گفت: امیدوارم مسئولان و متولیان نمایشگاه «یاد یار مهربان» با ارزیابی این دوره چاره‌اندیشی کنند تا در نمایشگاه‌های آتی شاهد این مشکلات نباشیم.

مدیر بازرگانی انتشارات آستان قدس رضوی در تهران افزود: یکی از محاسن این نمایشگاه قرار گرفتن مستقیم کتاب در مدارس است و دانش‌آموزان خودشان کتاب‌ها را مشخص می‌کنند.

اسدیان ادامه داد: به نظرم کتاب‌هایی در زمینه فرهنگ و دانستنی‌هایی که آگاهی بیشتر از کتب دانش‌آموزان بدهد، بیشتر مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد، همچنین امیدوارم مسئولان و متولیان زمان برگزاری این نمایشگاه را افزایش دهند چرا که این مدت زمان به نظرم اندک است.

بر اساس این گزارش، دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» از دوم تا هفتم بهمن سال جاری در بوستان گفت‌وگوی تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید