23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > دین و اندیشه – احمد مهدیزاده محلاتی می گوید: روش تربیت پدر، روشی انقلابی و اسلامی بود. ایشان هرگز ما را به هیچ کاری مجبور نمی کردند حتی تا زمانی که خودمان به ایشان سفارش نمی کردیم ما را برای نماز هم بیدار نمی کردند.

به گزارش خبرآنلاین، احمد مهدیزاده محلاتی فرزند شهید محلاتی با حضور در برنامه عیار 24 که هر شب ساعت 22 به مناسبت ایام دهه فجر از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود به بیان ابعاد مختلف زندگی و خاطراتی از شخصیت پدرش پرداخت. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید:

اخلاق و ویژگی های شخصیتی/ پدر دروغ نمی گفت و هرگز ما را به هیچ کاری مجبور نمی کردند

* راستگویی ، خداترسی و اخلاق حسنه از خصوصیات بارز اخلاقی پدر بود وی همیشه تلاش داشت تا پیرو خلق و خوی پیامبر(ص) باشد به همین دلیل حتی در مصیبت و بدترین شرایط نیز لبخند می‌زد و تلاش می کرد تا با جاذبه‌های اسلام دین را به نمایش بگذارد.

* شهید محلاتی در هیچ شرایطی دروغ نمی گفتند، حتی اگر این راستگویی به ضرر ایشان تمام می‌شد به یاد دارم یک بار مأموران ساواک به داخل منزل ما حمله کردند و در حین بازرسی خانه کتاب تحریرالوسیله امام(ره) را که بر روی میز شهید محلاتی بود دیدند. در آن زمان داشتن این کتاب جرم محسوب می شد و 10 سال زندان داشت. مأموران ساواک که سواد نداشتند تا بفهمند آن چه کتابی است از پدر پرسیدند نام این کتاب چیست؟ پدر در مقابل این پرسش سکوت کردند و هیچ چیز نگفتند من که سکوت پدر را دیدم بالافاصله پاسخ دادم که رساله عربی است و همین شد که آن مأموران ساواک دیگر پیگیر آن کتاب نشدند.

* اگر دوستان وصیت نامه پدر را مطالعه کنند این جمله را خواهند دید که پدر بیان کرده اند “من زندگی ام را از راه منبر اداره کردم و از بیت المال استفاده نکردم مگر در زمانی که در زندان بودم” واقعیت هم این است که ایشان به شدت بر روی این مسئله حساس بودند.

* در زمانی که پدر نماینده مجلس بودند به ایشان گفتم پدر الان دارند ماشین می دهند شما نامه‌ای بنویسید تا ما بتوانیم ماشینی بگیریم، ایشان نگاه خشم آلودی به من کردند و گفتند من به خاطر کسی جهنم نمی روم.

* روش تربیت پدر، روشی انقلابی و اسلامی بود. البته ایشان هرگز ما را به هیچ کاری مجبور نمی کردند حتی تا زمانی که خودمان به ایشان سفارش نمی کردیم ما را برای نماز هم بیدار نمی کردند. هرگز هم اهل نصیحت‌های طولانی نبودند، زمانی که من برای تحصیل به خارج از کشور می رفتم تنها یک جمله به من گفتند و آن جمله این بود که” احمد خدا همه جا هست، سعی کن خلاف شرع نکنی”.

* از دیگر ابعاد شخصیتی پدر، این بود که بسیار مهربان و دل رحم بودند، یک بار که ایشان به مدرسه ای که مخصوص ناشنوایان است یعنی مدرسه مرحوم باغچه بان رفته بودند از شدت ناراحتی و دلسوزی برای بچه‌های ناشنوا طاقتشان نگرفته بود و نتوانسته بودند با مدیر مدرسه صحبت کنند و بازگشتند.

* پدر علی رغم این دل رئوف و مهربان سال‌های عمر خود را صرف مبارزه کردند و معتقد بودند که مؤمن باید “اشداء علی الکفار و رحماء بینهم ” باشد و همین اعتقاد را نیز خودشان رعایت می کردند. یک بار که وی را دستگیر می کنند و به همراه آقای رضوی به کلانتری می برند در حین بازرسی فرد بازجو به حضرت زهرا(س) توهینی می کند پدر همان لحظه با این که زندانی آن فرد بوده، بلند می‌شود و محکم به گوش آن فرد سیلی می زند و می گوید این سیلی را زدم تا یادت نرود که هرگز به حضرت زهرا(س) توهین نکنی.

* این روزها بسیار تلاش می کنند تا چهره ترسناکی از اسلام نشان دهند و این در حالی است که فردی مانند شهید محلاتی اخلاق حسنه را از اخلاق پیامبر(ص) آموخته بود بنابراین اگر می خواهیم به نتیجه برسیم باید تنها به حرف ها عمل کنیم و اگر قدرت عمل کردن نداریم لااقل سکوت کنیم.

خاطره ای در ارتباط با امام در قم

* شهید محلاتی به شدت به امام(ره) علاقه داشتند و در وصیت نامه‌شان جمله ای دارند که می گویند من به امام خمینی عشق می ورزیدم و امید دارم که ایشان در آن عالم شفیع من باشند. عملا نیز ایشان علاقه خود به امام را از همان ابتدا ثابت کردند.

* زمانی که ما به قم رفتیم دقیقا رو به روی منزل امام خمینی خانه گرفتیم، به طوری که من با فرزند حاج حسین آقا باهم دوست بودیم، یکی از خاطراتی که از آن زمان به یاد دارم مربوط به زمانی است که امام(ره) از زندان آزاد شده و به قم برگشته بودند و چون تا خانه پیاده آمده بودند مردم آرام آرام از بازگشت آن ها مطلع شدند و به سمت خانه ایشان حرکت کردند.

از آن جهت که خانه امام(ره) بسیار شلوغ بود ایشان به خانه ما آمدند و همان جا نیز شام خوردند اما ازدحام جمعیت باعث شده بود تا درب خانه ما هم بشکند و همه برای دیدار با امام به سمت خانه ما آمدند، در حقیقت با بیان این خاطره می توان درک کرد که علاقه امام(ره) از سال ها پیش در دل مردم وجود داشته اما در سال 56، 57 این علاقه رشد و نمو یافته و بروز یافت.

دلیل بار منفی اصطلاح آقازاده / مردم هر حرفی را بدون تحقیق نپذیرند

* من به پدرم افتخار می کنم اما لیاقت ندارم که مرا به نام ایشان بشناسند کما این که به دلیل عنوان مهدیزاده هم کمتر کسی ما را به اسم فرزندان شهید محلاتی می شناسد. (در گذشته وقتی طلاب برای تحصیل به قم می‌رفتند به آن شهری که از آن جا می‌آمدند شهرت پیدا می کردند به همین خاطر بود که پدر را نیز به نام محلاتی می شناختند پس از آن نیز ایشان به همین نام معروف شد.)

*این که چرا این روزها کمی اصطلاح آقازاده بار منفی یافته،  یک مقدار تقصیر خودمان است و مقداری هم صحت ندارد، البته برخی از بزرگواران هم در این رابطه از خود دفاع نکرده اند حالا شاید این دفاع نکردن را در شأن خود نمی دانند و یا در کل به حرف ها اهمیت نمی دهند.

* زمانی که من ازدواج کردم حتی از لحاظ مالی توان نداشتیم که به مهمان ها شام بدهیم اما بعد از مدتی شایعه کردند که در مراسم ازدواج فرزند آقای محلاتی به هر مهمان یک سکه دادند بنابراین همیشه از این حرف ها وجود دارد فقط باید این مردم خود مراقب باشند که در رابطه با هر حرفی تحقیق کنند و بعد آن را بپذیرند.

*****

خلاصه ای از زندگینامه شهید محلاتی:‌ آیت‌الله فضل‌الله محلاتی در سال 1309 در محلات متولد شد و در سال 1324 به حوزه علمیه قم رفت و از محضر بزرگان همچون به آیت الله بروجردی، ‌امام خمینی،‌ علامه طباطبایی و شهید صدوقی کسب فیض کرد. فعالیت های سیاسی وی از سال 1326 و بدنبال آشنایی با فداییان اسلام و مرحوم آیت الله کاشانی آغاز شد. بعد از کودتای 28 مرداد به خاطر سخنرانی بسیار تند علیه کنسرسیوم نفت و کودتای شاه،‌ دستگیر و به مشهد تبعید شد. بعد از آغاز نهضت امام خمینی در سال 1341 فعالیت های شهید محلاتی شدیدتر شد و بارها به زندان افتاد.

در آستانه انقلاب اسلامی از اعضای فعال کمیته استقبال از امام بود و بعد از پیروزی در کمتیه مرکزی به عنوان نماینده امام فعالیت داشت. او در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نمانیده محلات و دلیجان انتخاب شدند و سپس به عنوان نماینده امام در سپاه منصوب شد. همچنین در دوره دفاع مقدس نقش ارزنده‌ای ایفا کرد و سرانجام در اول اسفند 1364، آیت‌الله فضل‌الله محلاتی، نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران، به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس،‌ عازم جبهه‌های جنگ بودند که هواپیمای آنها مورد حمله دو فروند جنگده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

/6262

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.