17

جامعه > محیط زیست – ایسنا نوشت:

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: حیات تالابها هماهنگی کاملی با طبیعت دارد و هرگونه فعالیت تخریبی در تالابها مشکلاتی در طبیعت ایجاد می‌کند. نمونه بارز این امر، پدیده ریزگردهاست که در اثر خلاء تالابها به وجود آمده است.

جاسم مرمضی در سمینار علمی بررسی پتانسیلها و چالشهای تالابهای خوزستان که امروز (13 بهمنماه) در اهواز برگزار شد، گفت: برای حفاظت از تالابها اقدامات چندانی صورت نگرفته که ملموس باشد. به همین دلیل امروز شاهد مشکلات فراوانی مانند پدیده ریزگردها در اثر تخریب تالابها هستیم.

او گفت: پدیده ریزگردها ارتباط مستقیمی با تالابها دارد. منشاء بخش زیادی از گردوخاک در خوزستان نابودی تالابهاست.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات خوزستان گفت: خبرهای جدید مبنی بر آزادسازی یکی از حوضچههای آب برای نجات تالابها و کاهش پدیده گردوغبار ما را خوشحال نمیکند، زیرا تأثیری در بهبود وضعیت تالابها ندارد. اصلا چرا باید این حوضچهها تشکیل شود که تالابهای ما به صحرای برهوت تبدیل شوند؟ کسانی که مسبب این کار هستند، باید پاسخگو باشند.

مرمضی گفت: آب نیم متری تالاب مزاحم استخراج نفت است، به همین دلیل باید آن را خشک کرد تا نفت استخراج شود. آیا ارزش افزوده حاصل از نفت بیش از تالاب است که مهم‌ترین و کمنظیرترین تالابهای خاورمیانه فدای تولید چیزهای دیگر شود؟

او گفت: تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم کمنظیرترین تالابهای خاورمیانه هستند که مشابه آنها وجود ندارد اما به اندازه اهمیت‌شان مورد کملطفی قرار گرفتهاند.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: تالابها ظرفیتهای اقتصادی هستند که در ابعاد مختلف میتوان از آنها بهرهبرداری کرد. در بخش شیلات، به عنوان یک استخر طبیعی بزرگ هستند که مرکز تکثیر و تولید انواع گونههای آبزی هستند.

مرمضی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته هر تالاب میتواند برای 30 هزار نفر شغل در عرصههای مختلف ایجاد کند.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: استخراج نفت از تهدیدهای دیگر نابودی تالابهاست. تالاب هورالعظیم و شادگان به واسطه احداث میادین متعدد نفتی آلوده و خشک شدهاند. آلودگی تالابها زمینهای برای ورود گونه مهاجم تیلاپیا شده که به دلیل مقاومت، با شرایط آلودگی سازگاری دارد و ماهیان بومی را میخورد.

مرمضی گفت: اگر فقط با رویکرد توسعه جلو برویم و اهمیت تالابها را نادیده بگیریم، به زودی تالابهای خوزستان خشک و اکوسیستم زنده امروز به طور کامل از بین میرود.

او یادآور شد: لازم است کمیتهای جهت احیای تالابها همچون کمیته احیای دریاچه ارومیه تشکیل و مشکلات تالابها پیگیری شود.

45231

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.