17

جامعه > آموزش – وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شده بود در مورد استیضاحش گفت: من نگران نیستم، شما هم نگران نباشید، مجلس و نمایندگان اختیاراتی دارند و ما تابع اختیارات نمایندگانیم چون آموزش و پرورش دستگاه بزرگی با امکانات محدود و انتظارات نامحدود است و به راحتی می‌توان از آن اشکال گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اصغر فانی یکی از سیاستهای آموزش و پرورش را عملیاتی کردن بودجه در مدارس دانست و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه بودجه عملیاتی باید در نیم درصد مدارس عملیاتی شود و اکنون در 600 مدرسه در حال اجرا شدن است.
او تاکید کرد: در بودجه 94 هم  درخواست کردیم تا این بودجه عملیاتی در 5 درصد مدارس اجرا شود.


لایحه رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی مطرح است و با توجه به آمادگی نمایندگان مجلس برای تصویب این لایحه امید است تا پیش از پایان سال 93  یعنی دو ماه دیگر  این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

او گفت: در لایحه رتبه بندی معلمان دو هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقا شایستگی های حرفه ای معلمان دنبال می شود.


ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش به ارتقا کیفیت در آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 93 پیش بینی 250 میلیارد تومان بودجه برای کیفیت بخشی آموزشی و اجرای سند تحول را داشتیم که بخشی از این بودجه اختصاص یافته است.
او ادامه داد: در حال حاضر حدود یک میلیون همکار فرهنگی در آموزش و پرورش داریم که حدود 99 درصد اعتبارات صرف حقوق و دستمزد کارکنان می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از چالش ها ی جدی در ارتباط با نیروی انسانی این بود که از یک شهرستان برای منطقه دوردست نیروی انسانی جذب می کردند که این افراد پس از چند سال که از استخدام آن ها می گذشت خواستار انتقال به زادگاه خود بودند که این امر مشکلاتی به همراه داشت.

فانی گفت: امسال برای اولین بار کشور را به بوم هایی تقسیم کرده و از هر بوم برای همان بوم دانشجوی تربیت معلم انتخاب کردیم و این رویه را در آینده نیز ادامه خواهیم داد تا ماندگاری نیروی انسانی را بویژه در مناطق محروم افزایش دهیم.

او گفت: میانگین سابقه خدمت معلمان در مناطق محروم کمتر از 5 سال بود که این روش جذب نیروی انسانی از بوم برای بوم تجربه نیروی انسانی را برای مناطق محروم حفظ می کند.

او بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای صد شعبه و پردیس در سراسر کشور است این امکان را فراهم کرده تا در تامین و تربیت نیروی انسانی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بهره ببریم.

سند تحول
فانی با بیان اینکه طراحی و تصویب سند تحول آموزش و پرورش 10 سال طول کشید ادامه داد: تا کنون این سند به خوبی اجرا نشده و برای اجرای ان نیاز به یک نقشه راه است که تا پایان بهمن ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب می رسد.
او گفت: از 131 راهکار سند تحول به 40 راهکار ورود کردیم که در قالب 99 برنامه به مدارس ابلاغ شده است.

احداث  روزی 7.5 کلاس درس توسط خیرین

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه به طور متوسط بعد از انقلاب در هر روز 7.5 کلاس درس توسط خیرین ساخته و به آموزش و پرورش اهداء شده است که این مسئله نشان از توان مشارکت مردمی و خیرین مدرسه ساز دارد و باید آموزش و پرورش بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

او گفت: تاکنون 40 هزار دانش آموز از طریق خرید خدمات آموزشی در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل شده اند .

راهکارهای کاهش بیسوادی در کشور
وزیر آموزش و پرورش گفت: در رسانه‌ها اعلام شد که 9 میلیون بیسواد در کشور داریم که این باعث شد پس از سالها شورای عالی سوادآموزی تشکیل شود و موضوع در دولت مطرح و رییس جمهور دستور داد سوادآموزی جدی تر دنبال شود.

او ادامه داد: در همین راستا طرح “راهکارهای کاهش بیسوادی در کشور” را در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب و به احتمال زیاد فردا در دولت مطرح می‌شود

46232

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.