17

جامعه > محیط زیست – نتایج تازه ترین پایش کیفیت سوخت شامل بنزین و دیزل نشان می دهد میزان گوگرد و بنزن و اکتان در بنزین مورد بررسی از جایگاه های تهران در حد استاندارد بوده است.

طهورا شهبازی: «همه آلاینده های هوا در بنزین و گازوییل تهران استاندارد شده است» وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا دیروز این خبر را اعلام کرد. بعد از بحث ها و هیاهوهایی که توسط برخی نمایندگان مجلس نهم در مورد آلوده بودن بنزین وارداتی صورت گرفت حالا گزارش پاک بودن بنزینی که این روزها حداقل در تهران توزیع می شود، صحبت های آنها پیرامون آلودگی بنزین وارداتی را نقض می کند.

براساس اعلام وزارت نفت، ایران حداقل تا پایان امسال، بخشی از بنزین مورد نیاز خود را وارد می کند. بنزین وارداتی پس از اعتراضات سازمان محیط زیست درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها و قطع تولید این بنزین، وارد خودروهای چند شهر بزرگ شد. البته گفته شده با بهره برداری از فازهای توسعه ای پالایشگاه ها و تولید بنزین با کیفیت، از سال آینده، ایران بنزین وارد نمی کند. 

سوخت استاندارد است

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در فصل پاییز سال ۱۳۹۳ از بنزین و گازوییل توزیع شده در تهران نمونه برداری کرده است؛ برای سوخت بنزین،۱۰نمونه و سوخت دیزل، ۵ نمونه می آید.
نکته اینجاست که بنزین استاندارد باید اکتان بالاتر از ۹۱، محتوای گوگرد زیر ۵۰قسمت در میلیون و محتوای بنزن زیر ۱ و باید باید و همین مورد تاثیر بسزایی بر کاهش آلودگی هوای شهرها دارد.


۱.نتایج آنالیز بنزین:

در فصل پاییز سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۰نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری تصادفی از چند جایگاه سوخترسانی سطح شهر تهران جمع آوری شده و جهت آنالیز به آزمایشگاه بین المللی ASG آلمان فرستاده شده است. نتایج آنالیز بنزن، محتوای گوگرد و عدد اکتان نمونه های مذکور و همچنین مقایسه آن با نتایج فصل بهار و تابستان سال جاری در نمودارهای ذیل مشاهده می شود. جدول شماره ۱، نام جایگاه سوخت رسانی، نوع نمونه و تاریخ نمونه برداری را نشان می دهد.

آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران حاکی از آن است که میزان مصرف گازوئیل کشور در ۹ ماه از سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی ۲ درصدی مواجه شده و به ۱۰۲٫۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

کمبود گاز فصل سرد سال باعث می شود نیروگاه‌ها با گازوئیل یا مازوت فعالیت کنند. البته نه تنها در فصول سرد که نیاز به گاز برای مصارف خانگی افزایش می‌یابد، که حتی در فصول گرم نیز گازوئیل به مصرف سوخت نیروگاه‌ها می‌رسد. مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها به لحاظ زیست‌محیطی اثرات آلایندگی فراوانی دارد و اگر تمامی سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز طبیعی باشد، آلودگی هوا کمتر خواهد بود. اثر آلایندگی به ویژه در نیروگاه‌های نزدیک به شهرها و مناطق مسکونی، بیشتر مشاهده می‌شود.

سعید متصدی معاون انسانی سازمان محیط زیست چندی پیش در مورد بنزین وارداتی و کاهش گوگرد در گازوییل گفته بود: «بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور حذف شده است در شهرهای تهران، کرج، اراک مشهد اصفهان تبریز سوخت یورو 4را توزیع می کنیم. اینها در قالب این موصبه بودند و از موفقیت های دیگر استاندارد سازی خودروها بود. علاوه بر استاندارد یورو 4 جوانبی که تضمین کننده پایداری یورو 4هستند ساماندهی سوخت دیزل مربوط به گازوییل است. گازوییل تولید کشور 7هزار پی پی ام گوگرد داشت که امسال گوگرد آن به زیر 50پی پی ام رسیده است. در شهرهایی مانند شیراز، مشهد، اراک و کرج این اتفاق افتاده است.»

هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب، فشار و گرما مقاوم تر است. عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ بنزین ویژه ۸۹ وبنزین سوپر۹۳ است.



با نگاهی اجمالی به نمودارهای شماره ۱تا ۴ کیفیت بهتر محتوای گوگرد و بنزن نمونه های یورو۴ در مقایسه با بنزین های سوپر کاملا مشهود است. در صورتیکه با پرداخت مبلغ بیشتری بابت خرید بنزین سوپر انتظار می رود علاوه بر عدد اکتان سایر پارامتر ها نیز در شرایط استاندارد باشند.

البته با توجه به روند روبه بهبود کیفیت سوخت در فصل پاییز وضعیت کلیه پارامترها در شرایط بهتری نسبت به فصل بهار و تابستان بوده است.

۲. نتایج آنالیز سوخت دیزل (گازوییل):

طبق روال مشخص شده در فصل پاییز سال ۱۳۹۳ نیز تعداد ۵نونه سوخت دیزل توزیع شده در سطح شهر تهران با نونه برداری تصادفی از چندین جایگاه سوخت رسانی جمع آوری و به آزمایشگاه ASG آلمان فرستاده شد. در نمودارهای شماره ۵و ۶ نتایج آنالیز محتوای گوگرد با حداکثر استاندارد یورو۴مشادهده می شود. در جدول شماره ۲نام جایگاه های توزیع کننده دیزل و انواع نمونه ذکر شده است.

در فصل پاییز تمامی نمونه های دیزل مورد آزمایش، به اندازه مجاز گوگرد داشتند، در حالی که در تابستان محتوای گوگرد در سه نمونه از ۵نمونه فراتر از حد مجاز بوده است. دو نمونه دیگر با توجه به حد استاندارد تا حد زیادی به استاندارد یورو۴دیزل نزدیک بوده اند. در صورتی که در آنالیز فصل بهار، نمونه شرکت واحد غلظتی حدود ۴۷برابر حد مجاز داشته است و سایر نمونه غلظتی مناسب داشته اند.

۴۷۲۳۳

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.