17

جامعه > محیط زیست – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از همه ظرفیت های موجود برای احیای تالاب هامون استفاده می کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ کارگروه تالاب هامون با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان کشوری شب گذشته در محل استانداری سیستان و بلوچستان تشکیل جلسه داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه مردم سیستان باید به احیای تالاب هامون کمک کنند، گفت: دولت یازدهم با تدوین برنامه ویژه برای احیای تالاب های کشور و همچنین تدوین برنامه ملی نجات تالاب هامون، نشان داد با نگاهی متفاوت از دوران گذشته تلاش دارد تا نقشی موثر در حل بحران های محیط زیستی کشور ایفا کند اما این مهم هرگز بدون همراهی و مشارکت مردم محقق نخواهد شد.

تدوین طرح احیاء تالاب هامون با محوریت جذب مشارکت مردمی

او با اشاره به اهمیت احیاء تالاب هامون، گفت: با هماهنگی بین بخشی دستگاه ها و ادارات مربوط می کوشیم طرح مطالعاتی احیای تالاب هامون را با محوریت جذب مشارکت مردم تدوین نمائیم.

ابتکار تشکیل نشست های مختلف با همکاری وزارت امورخارجه برای پیگیری حق آبه تالاب هامون، همچنین تدوین سند برنامه اقدام ملی برای احیای هامون تا پایان سال را از جمله اقدامات دولت تدبیرو امید در این راستا برشمرد و گفت: دولت در مرحله نخست، اعتبارات ویژه ای برای احیای تالاب بین المللی هامون پیش بینی کرده است.

او مهم ترین مسئله محیط زیست را ارزیابی مسائل زیست محیطی و رعایت اصول فنی و کاربردی دانست و گفت: پیش بینی همه جانبه و نگاه کارشناسی به طرح های توسعه ای می تواند آثار منفی این طرح ها را به حداقل برساند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح آب در کل کشور به ویژه در منطقه سیستان، گفت: یکی از مهم ترین نگران ها در خصوص مدیریت آب سیستان، نحوه مدیریت ذخایر آب “چاه نیمه” در این منطقه است. البته نگرانی در مورد موانع خاکی موجود در تالاب هامون در مرز ایران و افغانستان همچنان پابرجا است.

افغانستان در خصوص پرداخت حق‌آبه هیرمند همکاری کند

بنابراین گزارش، ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر امور خارجه نیز با بیان اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران طی ۳۵سال گذشته همواره کمک به افغانستان بوده است، گفت: به دلیل شرایط امنیتی موجود در افغانستان، دولت مرکزی تسلط کافی در امور ندارد تا بتواند در مورد مسأله حق‌آبه هامون به صورت یکپارچه با ایران همکاری نماید.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: البته این به معنای سلب مسئولیت از دولت افغانستان نیست و افغانستان باید در خصوص پرداخت حق‌آبه هیرمند با ایران همکاری کند.

رحیم پور گفت: افغانستان در مورد رهاسازی آب اعلام کرده که حق‌آبه مورد نیاز سیستان را رهاسازی کرده؛ ولی آب سیلاب به عنوان حق‌آبه مورد قبول نیست.

او با اشاره به سفر دو هفته آینده رئیس جمهور اشرف غنی به تهران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان، ادامه داد: این دیدار به منظور گفتگو و دستیابی به راه حل های موثر در مورد تجارت، گاز یا استفاده از بندر چابهار بوده و به طور طبیعی نیازهای ایران مانند مسأله حق‌آبه هامون نیز باید در آن لحاظ شود.

علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به سفر سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان، گفت: طرح جامع احیای تالاب هامون باید به سرعت آماده شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: احیای تالاب هامون نیازمند یک واکنش سریع است و البته حل بحران زیست محیطی سیستان نیاز به عزم استانی، ملی و بین‌المللی دارد.

او از نمایندگان وزارتخانه های مربوطه که در جلسه حضور داشتند، خواست تا با پیگیری دقیق راه کارهای موجود قبل از سال جدید، برنامه مشترک ملی پنج جانبه را ارئه دهند.

۴۷۲۳۳

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.