23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > دین و اندیشه – مفسر قرآن کریم می گوید: «امام حسین(ع) نگفته که شما آزادید برای من گریه کنید، همه را درست می‌کنم. اینکه ضد خدا می‌شود. خدا گفته دین لازم است.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایکنا، آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی، مفسر قرآن در جلسه تفسیر این هفته خود، با اشاره به آیات 58 و 59 سوره کهف، عنوان کرد: خداوند فرموده است مردمی که از آیات من آگاه شدند در عین حال اعراض کردند و به آن برنامه‌ها اعتنا نکردند را در دنیا کیفر می‌دهم و قلبشان را تاریک می‌کنم.

خلاصه نکات جلسه تفسیر را در ادامه می خوانید.

* بدن ما که چشم و گوش دارد، قلب ما هم چشم و گوش دارد. ما برای دیدن جمال خدا آمده‌ایم. در دنیا نیامده‌ایم که بخوریم و بخوابیم. هدفی بوده است. خداوند می‌فرماید: ای انسان من تو را آورده‌ام که با من دیدار کنی. این دنیا همه‌اش تمام می‌شود. من هستم و تو. نه تو فانی می‌شوی نه من. من باقی‌ام تو هم باقی. واویلا که ما خودمان را اصلاً نشناختیم می‌خواهیم خدا را بشناسیم. آن روحی که الان داریم و 70 سال همراه ما هست را نفهمیدیم که چیست.

* فکر می‌کنیم من یعنی بدن. این نیست، من روح هستم. بدن با همه چیزش می‌پوسد. ما واقعاً از خود بیگانه‌ایم خودمان را نشناخته‌ایم، چگونه می‌خواهیم خدا را بشناسیم؟ خدا روح عالم است من که روح خودم را نشناختم چگونه روح عالم را بشناسم.

* آن کسی که توانست خود را بشناسد خدا را شناخته پوست. عیاشی و شهوت را که حیوانات بهتر از ما دارند. خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهی من را ملاقات کنی راه دارد. «فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا»، (کهف/110). خداوند خیلی روشن می‌فرماید آن کسی که واقعاً می‌خواهد من را ملاقات کند برایش برنامه دارم و عمل صالح معین کرده‌ام. من سنتم این است که کسانی را که بد عمل هستند کور می‌کنم «جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّهً أَن یَفْقَهُوهُ»، کسی که برنامه را فهمیده و اعراض می‌کند، مهری بر دلشان می‌گذارم که تا آخر نفهمند.

بهشت و جهنم را خدا نساخته، ما با اعمالمان می سازیم

* از مسلمات قرآن این است که اعمال انسان در او اثر می گذارد، عمل خوب من به جان من نور می‌دهد اگر تکرارشان کردم جان نورانی می‌شود. اما بدعملی کردیم قلب ظلمانی می‌شود، نگاه و گفتار و … ظلمانی می‌شود. خداوند می‌فرماید: عذابی که دارید را خودتان درست کرده‌اید. بدعملی نکنید. در عالم آخرت جهنم است. جهنم را خدا نساخته ما خود می‌سازیم. با کار خودمان بهشت و جهنم را می‌سازیم. گاهی می‌پرسند که قلب‌ها که مهر زده شده حالا چه کار کنیم. خدا راه توبه را باز گذاشته است. اما توبه واقعی، واقعاً توبه کنید و پشیمان شوید.

* اگر حق مردم را ضایع کردید حقش را برسانید. تا صاحب حق راضی نباشد خدا ازش راضی نمی‌شود. توبه همین است. «لِلَّذِینَ عَمِلُواْ السُّوءَ بِجَهَالَهٍ ثُمَّ تَابُواْ»، (نحل/119)،‌ آن‌هایی که گناه می‌کنند ولی زود متوجه می‌شوند اگر واقعاً توبه‌کار شوند، خدا قبول می‌کند. توبه از کسی که مدام گناه می‌کند و مدام توبه می‌کند قبول نمی‌شود.

* خداوند برای دین حد و اندازه معین کرده است، هر کس از حدود خدا تعدی کرد، «وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ»، کیفر بدعملی او تاریکی قلب است و در دنیا عذاب جهنم است. اما «وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَهِ» خدا غفور، آمرزنده و مهربان است. بعضی شیاد هستند. خیلی‌ها قرآن‌دان و قرآن‌خوان هستند اما می‌خواهند مردم را گمراه کنند. جوان‌ها خام هستند، نمی‌فهمند و گمراه می‌شوند.

* خداوند در سوره زمر می‌فرماید: ای بندگان اسراف‌کار من، اسراف کردی اما بنده من هستی با محبت می‌گوید مال منی هر چی گناه کردی من می‌آمرزم نا امید نباشید از رحمت خدا، همه را می‌آمرزد. شیادان اول آیه را می‌گویند اما خدا با رحمت صحبت کرده که گنه‌کاران، بنده‌های من هستید، مال من هستید، مطمئن باشید همه را می‌آمرزم. برگردید از راهی که تابحال رفته‌اید. تا برنگردید قبول نمی‌کنم. قبل از اینکه عذاب بیاید برگردید. این مردم هستند که کج هستند، من هم قلبشان را کج می‌کنم، کیفرشان در دنیا همین است.

* جوانان تزکیه بر ما لازم نیست. این که محیط کثیف است را بهانه نکنید، راه که بسته نیست. انسان می‌تواند حرام را انجام ندهد. تا خودت را پاک کنی بدبختی داریم تا وقتی که بمیریم.

تا تزکیه نکنیم هیچ شفاعتی قبول نمی‌شود

* خداوند در سوره سوره شمس 11 بار قسم یاد کرده که کسی می‌خواهد رستگار شود باید خودش را پاک کند. انسان اگر 40 روز مراقب باشد که گناه نکند کم کم اخلاص در او تولید می‌شود. «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى»، مسلماً آن کسی رستگار است که تزکیه کرده است. بگوییم که گناه کردیم خدا خودش رحیم است می‌بخشد، نمی‌شود. خدا قسم خورده که نمی‌شود، تا تزکیه نکنیم هیچ شفاعتی هم قبول نمی‌شود. راهش این است که تزکیه کنیم.

* به‌طور مسلم آن کسی که خودش را پاک کرد رستگار است و آن کسی که ناپاک است محروم است. فرضاً حتی اگر حب علی(ع) هم به دامنت باشد خود حضرت فرمود که بعضی دوستان من اینقدر گناه کرده‌اند باید سیصد هزار سال بسوزند تا مستحق شفاعت من شوند. امام حسین(ع) نگفته که شما آزادید برای من گریه کنید، همه را درست می‌کنم. اینکه ضد خدا می‌شود. خدا گفته دین لازم است. بگوییم یک زیارت امام رضا(ع) برو همه‌اش درست می‌شود نه این درست نیست.

* هیچ جایی خدا اینقدر قسم نخورده اما در این مورد 11 مورد قسم خورده است. سال‌ها باید در جهنم بسوزی تا مستحق شفاعت امام حسین(ع) شویم. در آیه اول سوره اعلی خداوند فرموده است: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى»، به‌طور مسلم آن کسی که خودش را پاک کرده است مفید خواهد بود. این‌که به ما دستور داده‌اند در شبانه‌روز پنج بار نماز بخوانید به خاطر این است که با خدا تماس برقرار شود. اینقدر نماز و دعا برای این است که جان ما با خدا ارتباط پیدا کند.

حسین‌دوستی نهایت نیست

* پیغمبران و اولیا برای لقاء الله مقدمه هستند، حسین‌دوستی که نهایت نیست. انسان در دنیا هیچ کاری ندارد جز همین که تماس با خدا برقرار کند. اگر این نبود فایده ندارد، نمازها، روزه‌ها و مکه‌ها بی اثر می‌شود. بعد از 70 سال دم مردن می‌بینیم هر کاری کردیم برای این بدن کردیم. اما خودم هیچ چیزی ندارم. به قول مولوی در زمین دیگران خانه مکن، کارخود کن کار بیگانه نکن، کیست بیگانه؟ تن خاکی تو، کز برای اوست غمناکی تو، تا تو تن را چرب و شیرین میدهی، گوهرجان را نیابی فربهی.

****

یادآور می‌شود، جلسه تفسیر آیت‌الله ضیاءآبادی دوشنبه شب‌ها، در مسجد علی بن حسین(ع) دربند برگزار می شود.

/6262

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.