17

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری – صنعت گردشگری برای کشور همسایه ما ترکیه مانند هوا برای تنفس مهم است .

هادی معیری نژاد– فهمیدن این مهم برای دولتمردان ترکیه اعم از اسلام گرا و لاییک باعث شده است که این کشور در عرض کمتر از دو ده سال از مقصدی معمولی به یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شود.

ترکیه هنوز آمار گردشگری 2014 را منتشر نکرده است اما در سال 2013 این کشور پذیرای 39 میلیون گردشگر بوده است

جدول زیر نشان دهنده میزان گردشگر ورودی این کشور در 15 سال اخیر است.

ترکیه

حمایت ترکیه از گردشگران ایرانی
دولت ترکیه برای حمایت از صنعت گردشگری این کشور قدم تازه‌ای برداشته است. آنکارا قصد دارد بخشی از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس به ترکیه را بر عهده بگیرد.

به گزارش دویچه وله ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان ایرانی‌ها و روس‌ها تبدیل شده است. اشتیاق شهروندان این دو کشور برای سپری کردن تعطیلات خود در ترکیه و درآمد بالای حاصل از این اشتیاق، از چشم دولت رجب طیب اردوغان پنهان نمانده و ترکیه برای تقویت هرچه بیشتر صنعت گردشگری خود تصمیم جدیدی را اتخاذ کرده است.

احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه (۳ فوریه/ ۱۴ بهمن) گفت، این کشور به مدت دو ماه ۶ هزار دلار از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس را پرداخت خواهد کرد. به گفته وی پایین آمدن ارزش روبل روسیه و بیم ترکیه از کاهش شمار گردشگران روس عامل اصلی اتخاذ این تصمیم بوده است.

طبق آمار وزارت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴ میلیون و پانصد هزار گردشگر روس از این کشور دیدن کرده‌اند.

روس‌ها البته دومین گروه گردشگران خارجی بوده‌اند که در سال ۲۰۱۳ وارد ترکیه شده‌اند. مکان اول به گردشگران آلمانی اختصاص دارد. نزدیک به ۵ میلیون گردشگر آلمان در این سال به کشور ترکیه سفر کردند.

این جدول آمار 2012 ورودی این کشور به تفکیک کشور هاست.

ردیف  کشور گردشگر( میلیون نفر)
1 آلمان 5
2 روسیه 3.5
3 انگلیس 2.4
4 بلغارستان 1.5
5 گرجستان 1.4
6 هلند 1.2
7 ایران 1.1
8 فرانسه 1
9 آمریکا 0.8
10 سوریه 0.7

تلویزیون دولتی ترکیه سال گذشته اعلام کرد که مقصد اول گردشگران نوروزی ایران در تعطیلات سال ۱۳۹۳، ترکیه بوده است.

مسئولان گردشگری ترکیه گفته‌اند که سالانه آماده میزبانی از پنج میلیون گردشگر ایرانی هستند.

تعداد گردشگران ایرانی که در 2013 ودر دو ماه نخست 2014 به ترکیه سفر کردند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با 44 درصد افزایش ، رشد چشمگیری یافته است. طبق پیش بینی‌های انجام شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، این میزان رشد انتظار میرود که تا سال های بعد نیز ادامه داشته باشد

طبق همین گزارش تعداد گردشگران ایرانی که در سال 2013 از ترکیه دیدار کردند حدود 1.2 میلیون نفر بود اما انتظار می رود که این رقم در سال 2014 با 50 درصد رشد به بیش از 1.7 میلیون نفر رسیده باشد . کشور ترکیه از سال 2010 با تشدید تحریم‌های غرب برعلیه ایران نه تنها از واردات نفت ایران محروم شد بلکه بخش عظیمی از درآمد و گردشگران ایرانی را نیز از دست داد.

“باسران اویسوی” مدیر اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه [TURSAB] درهمین زمینه پیش بینی کرده است که درصورت حذف تحریم ها شاهد آثار مثبت بیشترو افزایش جدی در تعداد گردشگران ورودی از بازار ایران به ترکیه خواهیم بود.

گفتنی است ترکیه هنوز آمار رسمی گردشگری در سال 2014 را منتشر نکرده است.

4646

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.