23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > کتاب – دبیر علمی سی‌ودمین جایزه کتاب سال گفت: ۲۳۸ عنوان به مرحله دوم رسیدند که نهایتا از این تعداد ۸ عنوان برگزیده و ۲۵ عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

نشست خبری بیست و دومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی و دومین جایزه جهانی کتاب صبح امروز ۱۸ بهمن با حضور محمدعلی مهدوی راد، مجید غلامی جلیسه و محسن جوادی در سرای اهل قلم برگزار شد.

حجت الاسلام مهدوی راد، دبیر علمی سی‌ودمین جایزه کتاب سال در خصوص روند داوری های این دوره گفت: چرخه کلی داوری‌ها به صورت کلی دگرگونی آنچنانی به خود ندیده است و براساس آمار کتابهای سال گذشته (فروردین ۹۲ تا اسفند ۹۲) هر آنچه نوشته شده؛ مجوز گرفته وبه پیشخوان کتابفروشی‌ها آمده بود؛ مورد بررسی و واکاوی هیات علمی قرار گرفت. در این دوره ۲۳ هزار و ۷۰۰ عنوان کتاب چاپ اول و ویرایش شده‌هایی که عملا نسخه جدید تلقی می‌شدند در کل حوزه‌های تمدن اجتماعی از کلیات تا کودکان ونوجوان گرفته بررسی شدند و ۲۳۸ عنوان به مرحله دوم رسیدند که نهایتا از این تعداد ۸ عنوان برگزیده و ۲۵ عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند. این اسامی طی مراسم فردا و با حضور ریاست جمهوری اعلام می‌شود.

دبیر علمی جایزه‌ جهانی کتاب سال نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: جنبه مالی جایزه جهانی کتاب سال چندان معیار و ملاک شرکت‌کنندگان نیست چراکه اعتبار این جایزه اهمیت بیشتری و از مبلغی که به نفرات برگزیده تعلق می‌گیرد، دارد. گواه این مسئله هم جوایز ادبی متعددی است که در کشورهای همجوار با میزان جوایزی با مبالغ بالا برگزار می‌شود اما تعداد زیادی از همین شرکت‌کنندگان رغبتی برای حضور در آن مراسم ندارند و یا نهایتاً اگر چنانچه صرفاً به دلیل وجه مالی جوایز را بپذیرند بعداً در رزومه کاری خود اسمی از آن نمی‌آورند.

دبیر علمی جهانی کتاب سال همچنین به مکانیزم متفاوت تهیه کتاب‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و هزینه بالایی که تهیه کتاب‌های بین المللی به هیات علمی به جایزه جهانی کتاب سال تحمیل می‌کرد؛ بنا شد که با یک غربالگری اولیه و نشات گرفتن برندگان و داوران سال‌های گذشته به یک جمع‌بندی برای محدود کردن انتخاب شاخص‌ترین‌ها برسیم. در ‌‌نهایت ۱۷۰۰عنوان کتاب پرینت شده و پی‌دی‌اف تهیه شد که از میان آن‌ها ۱۹۰ عنوان به مرحله دوم داوری راه یافتند.

جوادی افزود: تلاش کردیم ۱۰ کتاب نهایی که به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند به واقع برترین‌ها باشند. از این ۱۰ عنوان، ۶ اثر در حوزه مطالعات اسلام و ۴ اثر در بخش مطالعات ایران قرار می‌گیرد.

غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب هم در سخنانی درباره جوایز بخش شعر اظهار داشت: امسال در تمام حوزه‌ها از جمله شعر و داستان آثار بررسی شدند اما شعر برگزیده‌ای نداشت و این مطلب هیچ ارتباطی هم به جشنواره شعر فجر ندارد. درسال آینده اما تغییراتی اعمال خواهد شد موازی‌کاری در برگزاری جوایز نباشد چراکه روند داوری جوایز جلال، پروین و کتاب‌سال یکسان هستند. البته در سال‌های گذشته هم عزیزانی که همزمان در جایزه جلال و کتاب سال برگزیده می‌شدند تنها لوح تقدیر جایزه کتاب سال را دریافت می‌کردند و جوایز نقدی دیگر به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت.

 

شایان ذکر است برگزیدگان این دوره از جایزه کتاب سال ۳۰سکه بهار آزادی، لوح تقدیر و تندیس دریافت می‌کنند. این مبلغ برای آثاری که شایستهٔ تقدیر شناخته می‌شوند ۱۰ سکه است. همچنین به برگزیدگان جایزهٔ جهانی کتاب سال هم ۱۰۰۰۰دلار، لوح تقدیر و تندیس تعلق می‌گیرد.

6060

 

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.