23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > سینما – نشست رسانه‌ای فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده با حضور حسین یاری، مهناب کرامتی و مسعود رایگان و دیگر عوامل فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این نشست از طرف روابط عمومی جشنواره متنی برای عذرخواهی از مشکل فنی اولین اکران این فیلم در سینما فلسطین خوانده شد و در ادامه منوچهر شاهسواری تهیه کننده این اثر در مورد فیلم و مشکلات آن گفت: «مشکلی که در سینمای فلسطین برای فیلم ایجاد شد باعث لطمه عاطفی و حرفه‌ای به عوامل این فیلم شد و امیدواریم به طرز مودبانه‌ای بر طرف شود.»

او در ادامه صحبت‌هایش به مشکلات ساخته شدن این فیلم اشاره کرد و از مسعود رایگان برای کمک‌هایش به فیلم تشکر ویژه کرد او گفت: «بدون حمایت مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای هیچ بخشی از سینما پیش نمی‌رود.»

در ادامه کارگردان این فیلم در مورد ساختن این پروژه که به موضوع حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف گفت: «ابتدا آقای شاهسون را که در سالن هستند و شاهد عینی این واقعه بودند به شما معرفی می‌کنم. من فکر ساختن این فیلم را پس از شنیدن خبرهای مربوط به این حادثه در سال1377 در ذهن داشتم بعد از آن نیز زنده یاد سیف‌الله داد به من ساخت این پروژه را پیشنهاد دادند. من در ادامه به سختی با آقای شاهسون که آن زمان در قرنطینه شدید بودند تماس گرفتم و تماس بعدی من با ایشان برای یک سال طول کشید ،ایشان در این مدت حاضر به ملاقات نبودند. علاوه بر این پیچیدگی‌ها آقای بروجردی در وزارت امور خارجه اصرار داشتند که این فیلم ساخته نشود و استدلال ایشان هم این بود که ما با طالبان در مرحله بهبود روابط هستیم و ساخته شدن این فیلم برای دیپلماسی ما مخرب است. هر چند دلیل دیگر این بی‌میلی هم پوشاندن گاف بزرگ وزارت خارجه در جریان حفاظت از دیپلمات‌ها در آن حادثه دلخراش بود، اما سرانجام اصرار یازده ساله من این فیلم را ساخت و من خوشحالم که با این فیلم سکوت یازده ساله این شهدا شکسته شده است. این واقعه مدت‌ها بود روی شانه‌هایم سنگینی می‌کرد و امیدوارم دین خود را ادا کرده باشم.»

پس از کارگردان، حسین یاری بازیگر این فیلم به نکاتی در مورد نقش خود و دلیل ملاقات نکردن شخصیت واقعی قبل از اتمام کار اشاره کرد. یاری گفت: «من به خاطر اینکه با دیدار آقای شاهسون دچار دیدی دو گانه نشوم و بتوانم نقش مورد نظر آقای برزیده را به درستی ایفا کنم تمایل به دیدار ایشان نشان ندادم و بابت این کار از ایشان عذرخواهی می‌کنم.»

مسعود رایگان نیز حضور خود در این فیلم را این گونه توصیف کرد: «زمانی که این حادثه اتفاق افتاد من در خارج از کشور زندگی می‌کردم، اما این واقعه آن چنان برایم تکان دهنده بود که من نمی‌توانستم عمق آن را درک کنم. من اگر کمکی به این فیلم کردم رفاقتی بود که باید ادا می‌شد و باید به آن پایبند بود.»

مهتاب کرامتی از دیگر بازیگران این فیلم در مورد حضور خود گفت : «من به عنوان عضو کوچکی از این کار حضور داشتم و وقتی فهمیدم قرار است نقش یک زن افغان را بازی کنم خیلی جا خوردم اما بعد از دیدن کار گریم آقای ملکان و کار خوب ایشان این نقش را بازی کردم و تجربه بسیار خوبی برایم بود.»

در ادامه نشست توضیحاتی در مورد طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه این فیلم که در فضای استودیو ساخته شده بود ارائه شد. فیلم «مزار شریف» به طور کامل در فضای استودیو ساخته شده است. علیرضا معتمدی طراح دکور این فیلم تجربه کار در این فضا را سخت و پیچیده توصیف کرد و گفت: «امیدوارم در این کار موفق بوده باشیم.»

در ادامه برزیده گفت : «آن چه باید در این فیلم به آن توجه شود این امر است که تفکر طالبانی و افراطی‌گری هنوز هم در همه جای جهان وجود دارد.»

او در ادامه صحبت‌هایش در مورد میزان صداقت فیلم به واقعه اصلی گفت: «ما در این فیلم حذف و اضافه‌هایی انجام دادیم، اما به هیچ وجه دروغ نگفتیم. من باید در این جا به شما بگویم با تمام نقدهایی که به عملکرد وزارت خارجه در آن سال وارد است آقای روحانی که در آن زمان دبیر شورای امنیت ملی بودند با رفتار خود کشور را از بروز جنگی نجات دادند و آدم‌های باهوش از جنگ دوری می‌کند من در فیلم گفتم که جنگ برای هیچ‌کس منفعتی ندارد به جز زنجانی‌ها و رحیمی‌ها که جنگ برای آن‌ها خیلی منافع دارد.»

در ادامه نشست سوالاتی در مورد هزینه‌های فیلم و غیرشفاف بودن رقم آن شد که شاهسواری در پاسخ گفت : «من خیلی دلم می‌خواست رقم هزینه‌های این فیلم را منتشر کنم، اما به شما می‌گویم رقم این فیلم با هیچ کدام از پروژه‌های میلیاردی قابل قیاس نیست. برخی می‌خواهند رقم‌های میلیاردی به دلار را پشت رقم‌های لاغر سینما پنهان کنند. شما درگیر این بازی نشوید ارزش و حیثیت سینمای ایران بسیار بیشتر از این هاست.»

5858

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.