17

جامعه > سلامت – داروی زیپتین برای درمان دیابت نوع 2 که تا پیش از این فقط نمونه وارداتی آن در بازار ایران وجود داشت، برای نخستین بار در کشور تولید و انحصار آن از سوی یک شرکت داروسازی آمریکایی شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ریحانه روحانی، یکی از مدیران شرکت تولیدکننده داروی “زیپتین” دراین باره گفت: تولید زیپتین تاکنون در انحصار یکی از شرکت‌های آمریکایی بود، ایران با راه اندازی خط تولید آن، انحصار تولید این دارو را شکست.

به گفته او پیش از این هر بسته 28 تایی نوع خارجی داروی “زیپتین” حدود 270 هزار تومان در بازار عرضه می‌شد و هیچ شرکت وارداتی نیز مسئولیت واردات این دارو را به عهده نداشت: در برخی موارد زیپتین خارجی به صورت تک نسخه ای و قاچاق در دسترس مردم قرار می‌گرفت. این در حالی است که قیمت نوع داخلی این دارو، یک نهم تا یک دهم مشابه خارجی آن است و یک بسته 30 تایی آن به قیمت 30 هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین، فرزاده جلیل‌فر، مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت داروسازی عبیدی در حاشیه رونمایی از داروی “زیپتین” در جمع خبرنگاران  گفت: نتایج تمامی تحقیقات از برابری کیفیت داروی “زیپتین” ایرانی با برند اصلی آن حکایت دارد. طی شش سال گذشته بسیاری از تجهیزات ساخت، آنالیز و بررسی دارو با قیمت‌های گزاف خریداری و به‌روز شده و به این ترتیب علاوه بر ارتقای کیفیت تولیدات امکان افزایش سرعت و حجم تولید نیز فراهم شده است.

همچنین علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد در حاشیه رونمایی از داروی “زیپتین” گفت: بیماری دیابت و پیش‌دیابت در کشور شیوع 30 درصدی دارد. داروی جدید درمان دیابت نوع 2 از افت قند خون و افزایش وزن فرد دیابتی جلوگیری می‌کند. طی سالیان گذشته در درمان دیابت به طور سنتی بسیار محدودیت داشتیم که به دنبال انجام مطالعات علمی و تخصصی روش جدیدی برای درمان این بیماری بر مبنای تاثیر مستقیم غذا بر دستگاه گوارش توسط دانشمندان ابداع شد.

او گفت: درمان های دارویی دیابت که از قدیم رایج بوده در کنار کنترل قند خون و کمک به بهبود بیماری، عوارض خاص و ناخواسته ای را به همراه دارند اما درمان های جدید دیابت تحولی تازه در مدیریت این بیماری مزمن بوجود آمده است .

دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت گفت: داروی “زیپتین” مهارکننده آنزیم هایی است که هورمون GLP 1 را از بین می برند و از این طریق باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و می تواند در درمان دیابت موثر باشد.

۴۷۴۷

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.