23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > کتاب – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون کتاب‌های متعددی درباره رژیم گذشته توسط سردمداران آن رژیم به نگارش درآمده، خطاب به نسل جوان گفت: نوشته‌ها و کتاب‌های سردمداران رژیم شاه را بخوانید.

علی جنتی در دوسالانه کتاب استان سمنان با بیان اینکه دولت یازدهم و وزارت ارشاد تلاش می‌کنند تا موانعی که در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد برداشته شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا شوق مطالعه و رغبت به کتاب و کتابخوانی را در جامعه به‌وجود بیاوریم.

جنتی از انتشار 66 هزار عنوان کتاب در سال گذشته خبر داد و گفت: در 10 ماهه سال جاری نیز افزون بر 55 هزار عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده و به بازار کتاب راه یافته است. بخشی از کتاب‌ها چاپ مجدد و عمده آن‌ها کتاب‌های جدیدی بودند که به بازار نشر راه یافته‌اند.

آنطور که ایسنا گزارش داده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش کتاب‌های منتشرشده در کشور یادآوری کرد: طی سال جاری در بخش‌های مختلف کتاب‌های منتشرشده از نظر تعدد عناوین از 16 تا 26 درصد افزایش چاپ داشته‌اند. به‌طور مثال در حوزه ادبیات با افزایش 24 درصدی عناوین منتشرشده روبه‌رو بوده‌ایم.

جنتی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 30 هزار عنون کتاب به دیگر زبان‌ها ترجمه شده است. تنها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بیش از 8 هزار عنوان کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، گفت: ملتی که با کتاب انس دارد، می‌تواند از فراز و فرودهایی که در پیش پای آن است به سادگی عبور کند، چرا که ملتی که با کتاب انس دارد، ملتی اندیشمند و صاحب تفکر است.

در کتابخوانی به مقام معظم رهبری اقتدا کنیم

جنتی با بیان اینکه باید به نهضت کتاب و کتابخوانی توجه جدی داشته باشیم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره بر توجه جدی به نهضت کتاب و کتابخوانی تاکید کرده و معظم له با وجود همه اشتغالات فکری و کاری بیش از بسیاری از افراد کتاب می‌خوانند لذا همه افراد باید به ایشان به عنوان اسوه و مقتدا نگاه کنند و باید در حوزه کتابخوانی و مطالعه به ایشان اقتدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه موانعی بر سر راه تحقق نهضت کتابخوانی و کتابخوانی وجود دارد، گفت: نخست باید شوق مطالعه را در بین آحاد مردم به‌وجود بیاوریم. همچنین شمار کتاب‌های مفید و جذاب افزایش بیابد تا شوق و رغبت به مطالعه را در بین مردم به‌وجود بیاوریم.

وی با اشاره به گرانی کالاهای فرهنگی از جمله کتاب، خاطرنشان کرد: باید همراه با افزایش شمارگان کتاب‌های مفید، قیمت کتاب نیز کاهش بیابد تا کتاب در دسترس همگان باشد.

توسعه‌یافتگی منوط به داشتن حق انتخاب، آزادی سیاسی و آزادی بیان است

جنتی گفت: اگر ما کشوری داشته باشیم که از منابع سرشار معدنی و اقتصادی برخوردار باشد و در حوزه کشاورزی و صنعتی توسعه بیابد اما از نظر فرهنگی، عقب‌افتاده باشیم و سرمایه اجتماعی قابل توجهی نداشته باشیم به هیچ وجه کشور توسعه‌یافته محسوب نمی‌شویم. همچنین اگر چنانچه از نظر فرهنگی و در حوزه های شعر، ادبیات و هنر دارای آثار فاخری باشیم اما از نظر اقتصادی کشوری فقیر و ضعیف باشیم ، توسعه‌یافته نیستیم. همچنین اگر این دو را داشته باشیم اما در کشور حق انتخاب و آزادی سیاسی و آزادی بیان نباشد و اهل قلم نتوانند آنگونه که می اندیشند ، بنویسند نیز کشوری توسعه یافته نیستیم. از این رو برای تحقق توسعه در کشور باید در همه این ابعاد به‌صورت متوازن رشد بیابیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به اینکه هر کشوری به یکی از این ابعاد اهمیت بیشتری می دهد، گفت: کشور ما یک کشور فرهنگی است و از طرفی از افغانستان و پاکستان، هند و آسیای مرکزی تا عراق و شامات و …در دایره حوزه تمدنی ایران است و از همین رو فرهنگ و هنر در کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جنتی با بیان اینکه دوست و دشمن در غنای فرهنگی ایران تردید ندارند، افزود: حوزه تمدنی ایران صاحب بزرگانی نظیر فردوسی، حافظ، سعدی، خیام ، عطار، مولانا، رودکی و…بسیاری از این دست است، لذا نه تنها دوستان که دشمنان ما هم به نفوذ و غنای فرهنگی ایران معترفند. چنان که وزیر خارجه پیشین آمریکا در جلسه شورای ایران و آمریکا گفت ایرانیان مردمانی بافرهنگ و فرهیخته اند یا رییس جمهوری آمریکا چند سالی است در پیام‌های نوروزی همواره از فرهنگ و تمدن ایران با احترام یاد می کند.

خاطرات سردمداران رژیم شاه را بخوانید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون کتاب‌های متعددی درباره رژیم گذشته توسط سردمداران آن رژیم به نگارش درآمده، خطاب به نسل جوان گفت: نوشته‌ها و کتاب‌های سردمداران رژیم شاه را بخوانید.

دکتر علی جنتی در سفر به سمنان اظهار کرد: نسل امروز اگر می‌خواهد با وضعیت ایران پیش از انقلاب آشنا شود بهتر است این کتاب ها را که توسط دست اندرکاران و اطرافیان خاندان پهلوی نوشته شده بخواند تا بفهمد که آن زمان کجا بودیم و امروز به کجا رسیده ایم.

این مبارز دوران ستمشاهی با بیان اینکه در دوران سیاه 50 ساله رضاشاه و پسرش با وجود آن همه سرمایه ها، رشد آنچنانی صورت نمی گرفت، افزود: ما در حال حاضر با صادرات یک میلیون بشکه نفت کشور را اداره می کنیم در حالی که بین سال های 54 تا 57 ایران روزانه شش میلیون بشکه صادرات نفت داشت اما آن همه درآمدها یا صرف ساخت کاخ های آنچنانی و عیاشی و خوش گذرانی عده ای می شد یا صرف خرید تجهیزات نظامی چرا که شاه به دنبال این بود که ژاندارم منطقه باشد و این در حالی بود که بسیاری از روستاها نه برق و آب و نه راه دسترسی داشتند.

جنتی با بیان اینکه در آن دوران بسیاری از روستاها مدرسه نداشت افزود: حجم بی سوادی در دوران پهلوی وحشتناک بود. اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی دورافتاده ترین روستاهای این کشور هم از آب و برق و هم از امکانات آموزشی و جاده برخوردارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حجم بالایی از مدارس در کشور داریم که بین یک تا 10 دانش آموز دارند یعنی اینکه برای باسواد شدن یک دانش آموز، یک مدرسه به او خدمات می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از طراحی شبکه ملی فرهنگ خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا زمینه استفاده از این شبکه را از طریق اینترنت برای تمامی روستاهای سراسر کشور هم فراهم کنیم.

جنتی با اشاره به اینکه دولت یازدهم به دنبال راه اندازی اینترنت داخلی است افزود: با راه اندازی این اینترنت، امکان استفاده از اینترنت داخلی در دورافتاده ترین نقاط کشور فراهم می شود.

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، تصریح کرد: همه این دستاوردها در فضایی همراه با فشار، تحریم و دشمنی قدرت ها به دست آمده است که جنگ تحمیلی هشت‌ساله تنها یکی از آنهاست.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر با وجود این همه خدمات مردم با مشکلاتی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: دولت یازدهم تورم را از بالای 40 درصد به 16 درصد رسانده اما همچنان گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی مردم را آزار می دهد ولی دولت همه همت و تلاش خود را به کار می گیرد تا مشکلات مردم به حداقل ممکن برسد.

جنتی دستاوردهای امروز ایران را نتیجه خودکفایی و خوداتکایی دانست و خاطرنشان کرد: امروز در سایه همین خودکفایی و خوداتکایی بسیاری از استعدادهای جوان این سرزمین شکوفا شده اند و همین سرمایه عظیم اجتماعی می تواند کشور را در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به پیش ببرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم با اذعان به اینکه تیراژ کتاب‌های مفید در ایران کاهش یافته است، گفت: باید قیمت و بهای کتاب کاهش یابد و کتاب در سبد اقتصادی خانوارها جایی پیدا کند.

6060

 

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.