23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > کتاب – نسخه آزمایشی وبسایت اهل قلم طی مراسمی با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از نسخه آزمایشی وبسایت اهل قلم ظهر امروز با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در محل سرای اهل قلم برگزار شد.

سیدعباس صالحی، در آیین رونمایی از نسخه آزمایشی وب‌سایت اهل قلم، گفت: فضای یادداشت‌نگاری اهل قلم و گفت‌وگوی وبلاگی اهالی قلم از کاربری‌های آینده این وب‌سایت خواهد بود.

وی افزود: خانه کتاب، خانه اهل قلم است و اگر بخواهیم از کتاب صحبت کنیم، پدیدآورندگان ضلع اصلی و شالوده این بحث هستند. با این نگاه، در طول دوره‌های مختلف همواره این اهتمام در خانه کتاب وجود داشته که درحد مقدورات خود، به اهل قلم در حوزه‌های مختلف توجه کند.

وی ادامه داد: در دوره یک سال گذشته، در خانه کتاب اقداماتی در این حوزه انجام شده است و برخی اقدامات در حال انجام شدن و برخی دیگر از اقدامات، انجام خواهند شد. یکی از این فعالیت‌ها، راه‌اندازی دفتر مشاوره حقوقی اهل قلم است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به مناعت و نجابت ذاتی اهل قلم، این دفتر کمک می‌کند در بحث‌های حقوقی آنها ورود پیدا کند و به حل و فصل مسائل حقوقی آنها بپردازد. همچنین این دفتر در حوزه چگونگی ارتباطات اهالی قلم اعم از ارتباط نویسندگان با ناشران و نویسندگان با یکدیگر به برپایی جلسات مشاوره اقدام می‌‌کند. خوشبختانه این دفتر رو به تکامل است و به نظر می‌آید این گام، با توجه به این‌که اهالی قلم به حمایت‌های معنوی بیش از حمایت‌های مادی نیازمندند، یکی از حمایت‌های نرم‌افزاری خانه کتاب محسوب می‌شود که به خوبی اتفاق افتاده است.

وی توضیح داد: از دیگر حمایت‌هایی که به شکل مادی ـ ولو محدود ـ از اهالی قلم صورت می‌گیرد، خدمات صندوق اعتباری هنرمندان وزارت ارشاد است اما متأسفانه سهم اهالی قلم در این صندوق نسبت به جامعه سینمایی و سایر هنرها بسیار محدود است؛ این موضوع از جمله دغدغه‌های ماست تا این درصد را افزایش دهیم. امیدواریم با گشایشی که سال آینده در این صندوق رُخ خواهد داد، اتفاقات مهمی درزمینه حمایت از اهالی قلم را شاهد باشیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت خاطرات شفاهی اهالی قلم در خانه کتاب خبر داد و گفت: اهالی قلم خاطرات و تجربیات اندوخته متراکمی دارند که می‌تواند برای نسل بعدی در مسیر تولید علم و دانش آموزنده باشد. خانه کتاب در این زمینه پروژ «عصر کتاب» را راه‌اندازی کرده است که در آن پدیدآورندگان، مترجمان و مصححان حضور فعال خواهند داشت.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی وب‌سایت اهل قلم عنوان کرد: همواره جای خالی یک فضای مجازی برای اهل قلم احساس می‌شد، البته خبرگزاری کتاب ایران وجود دارد اما برای برقراری یک ارتباط دو طرفه و تعامل هر چه بیشتر ضرورت داشت وب سایت اهل قلم راه‌اندازی شود.

صالحی در ادامه سخنانش، گفت: تبدیل وب سایت اهل قلم به فضای یادداشت نگاری اهل قلم و گفت‌وگوی وبلاگی اهالی قلم از جمله کاربری‌های این وب سایت در آینده خواهد بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر این نکته که خانه کتاب باید یک باشگاه اهل قلم باشد، گفت: یک بخش از این باشگاه، فیزیکی است اما به دلیل این‌که همه اهالی قلم در تهران مستقر نیستند، باید یک بخش مجازی نیز به این باشگاه افزوده می‌شد تا اهالی قلم ارتباطات فعال با یکدیگر برقرار کنند.

صالحی افزود: در ابتدا تصمیم بر آن بود که این نسخه، بی‌اطلاع آزمایش شود اما عیب این بی‌اطلاعی این بود که جامعه محدودی را دربرمی‌گرفت و گستره نظریات و تجربیات اهالی قلم بسیار محدود می شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این اطلاع‌رسانی به صورت عمومی صورت بگیرد.

200هزار نفر شناسایی شدند

در این نشست همچنین مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در سخنانی با بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰ هزار اهل قلم در کشور شناسایی شده اند، گفت: تاکنون حدود ۳ هزار نفر از این افراد در سایت اهل قلم ثبت نام کرده اند. ما سایت اهل قلم را فعلا به صورت آزمایشی راه اندازی کرده ایم تا ثبت نام شدگان و همچنین متقاضیان ثبت نام با رجوع به سایت، اطلاعات شخصی و نیز اطلاعات مربوط به کتاب هایشان را اصلاح و یا تکمیل کنند.

به گفته وی، از این پس صدور کارت اهل قلم و ارائه خدمات بیمه ای اهل قلم تنها از طریق مراجعه الکترونیکی به سایت اهل قلم امکان پذیر خواهد بود.

جلیسه همچنین پیش بینی کرد با توجه به رویکرد خانه کتاب در دوره جدید و همچنین حمایت های معاونت فرهنگی از چنین طرح هایی، در کمتر از یک سال آینده بیش از ۱۰ هزار نفر از اهل قلم در وبسایت مربوطه عضو شوند و به این ترتیب از حمایت های مختلف وزارت ارشاد برخوردار شوند.

درباره پایگاه اهل قلم

بنابراین گزارش، پایگاه اهل قلم، سایتی جامع و تخصصی برای معرفی نویسندگان و مترجمان ایرانی و آثار آنها و مرجعی است که هر نویسنده یا مترجم ایرانی می تواند در آن صفحه ای ویژه برای خود داشته باشد و علاقه مندان او و آثارش از این طریق در جریان آخرین اخبار منتشر شده یا در دست تالیف و انتشار او قرار بگیرند.

در این پایگاه به نشانی اینترنتی www.ahleghalam.ir امکان برقراری ارتباطات شبکه ای و نیز تعامل نویسندگان و مترجمان با مخاطبان آنها فراهم شده است.

براساس این گزارش تمامی کسانی که صاحب تالیف یا ترجمه هستند و دستکم یک کتاب دارند، می توانند در این پایگاه ثبت نام کنند و برای خود صفحه ای ویژه داشته باشند. در این پایگاه اطلاع رسانی همچنین می توان رخدادها و واقعه مربوط به حوزه نگارش، ترجمه و نشر کشور را پیگیری کرد.

همچنین در بخشی که به عنوان نویسندگان برگزیده در این وبسایت طراحی شده است آثاری که در جشنواره ها و مسابقات گوناگون حوزه کتاب در سطح محلی، ملی و بین المللی، عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر را برای پدید آورنده کتاب به ارمغان آورده است، معرفی می شود.

همچنین در بخش اخبار نویسندگان، کاربران در جریان آخرین اخبار مربوط به نویسندگان و مترجمان کشور قرار می گیرند.

وبسایت اهل قلم بخشی هم با عنوان بزرگان دارد که با مراجعه به لینک مربوطه می توان به اطلاعات جامعی در مورد زندگی و آثار ستاره های پرفروغ و تاثیرگذار در طول سده های مختلف تا دوران معاصر دسترسی پیدا کرد.

بخش تقویم نویسندگان هم به انعکاس وقایع و رویدادها و مناسبت های مربوط به نویسندگان و مترجمان کشور، تاریخ های تولد و مرگ و تاریخ وقایع و رویدادهای حوزه نشر اختصاص دارد.

نسخه آزمایشی وبسایت اهل قلم به همت موسسه خانه کتاب راه اندازی شده است.

 

6060

 

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.