91
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های بیماری ها و راه درمان

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

bph_header

مشکلات غده مردانه

 

» بررسی علائم و مشکلات ناشی از هایپرپلازی خوش خیم غده پروستات «

هایپرپلازی خوش خیم پروستات زمانی رخ می دهد که غده پروستات به دلیل افزایش سن در مردان، بزرگ می شود. بیش از نیمی از مردان در سنین بالای۶۰ سال به این اختلال که به اختصار BPH نامیده می شود، مبتلا می شوند.

این بیماری در بعضی از مردها علائم دارد و در بعضی دیگر بدون هر گونه علامتی بروز می کند. علت  هایپرپلازی خوش خیم پروستات تاکنون ناشناخته مانده است اما محققان از یک چیز مطمئن هستند و آن اینکه BPH سرطان نیست و نمی تواند به سرطان نیز منجر شود.

بد نیست بدانید که پروستات زیر مثانه قرار دارد و محل تولید مایع منی در مردان است.

علائم

نیاز مکرر به ادرار کردن

آیا این روزها به خصوص در طول شب که می‌خواهید بخوابید بیشتر از قبل به ادرار کردن نیاز پیدا می کنید؟

این مساله یکی از علائم شایع BPH در مردان است.

این اتفاق زمانی می افتد که پروستات در حال رشد، به مجاری خروج ادرار از مثانه فشار وارد می کند و مثانه باید با شدت بیشتری منقبض شود تا بتواند ادرار را به خارج بفرستد.

در نتیجه این اندام ممکن است حتی در زمانی که فقط چند قطره ادرار در آن وجود دارد نیز منقبض شده و باعث شود تعداد دفعات رفتن شما به دستشویی افزایش پیدا کند.

اشکال در ادرار کردن

با بزرگ شدن غده پروستات احتمالا مدت زمان بیشتری طول می کشد که جریان ادرار خارج شده و شدت جریان نیز نسبت به قبل کاهش می یابد.

فرد مبتلا به  هایپرپلازی خوش خیم پروستات احساس می کند که نمی تواند به راحتی ادرار کند یا بعد از ادرار کردن همچنان چند قطره ادرار داخل مثانه اش باقی  مانده است.

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فشار پروستات به پیشابراه افزایش پیدا کرده و مثانه باید با شدت بیشتری فعالیت کند تا بتواند ادرار را به خارج هدایت کند.

ناتوانی در ادرار کردن

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که  هایپرپلازی خوش خیم پروستات به صورت پیشرفته درآید و کاملا، مجاری ادراری را مسدود کند. نتیجه این حالت بروز عفونت ادراری در فرد است.

عضلات مثانه نیز ممکن است روز به روز ضعیف تر شوند و در نهایت احتمال آسیب دائمی به کلیه ها وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، به محض بروز علائم با یک متخصص مشورت کرده و اگر به صورت ناگهانی دچار ناتوانی در ادار کردن شدید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

» چه کسانی به  هایپرپلازی خوش خیم پروستات مبتلا می شوند؟

اغلب مردان ممکن است در نتیجه افزایش سن به هایپرپلازی خوش خیم پروستات مبتلا شوند. غده پروستات در طول زندگی مردها رشد می کند. اولین مرحله آن در دوران بلوغ و سپس از ۲۵ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد.

این حالت معمولا تا قبل از سن ۴۰ سالگی علامتی ایجاد نمی‌کند اما با رسیدن به سن ۸۵ سال٬ بیش از ۹۰ درصد مردها دچار علائم  هایپرپلازی خوش خیم پروستات می شوند. اگر چه تنها یک سوم از این افراد از علائم این بیماری دچار آسیب و ناراحتی خواهند شد.

» چه عاملی باعث رشد غده پروستات می شود؟

هیچ کس به درستی نمی داند اما بعضی از متخصصان معتقدند که هورمون هایی همچون تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و استروژن در بزرگ شدن غده پروستات در مردان دخالت دارند.

علاوه بر این همچنان مشخص نیست که چرا  هایپرپلازی خوش خیم پروستات در بعضی از افراد باعث بروز علائم و در برخی دیگر بدون علامت است. با این حال بد نیست بدانید که برقراری رابطه جنسی و وازکتومی نقشی در بزرگ شدن غده پروستات ندارد.

تشخیص زود رس

علائم  هایپرپلازی خوش خیم پروستات ممکن است شبیه نشانه سایر بیماری ها در مردان باشد؛ بنابراین اگر دچار این علائم هستید باید هر چه زودتر با پزشک متخصص مشورت کنید تا احتمال وجود بیماری های دیگری همچون سرطان و عفونت منتفی شود.

رد احتمال سرطان پروستات

علائم  هایپرپلازی خوش خیم پروستات ممکن است کمی ترسناک باشد چون سرطان پروستات نیز همین علائم را ایجاد می کند. با این حال علائم  هایپرپلازی خوش خیم پروستات بسیار شایع تر از سرطان پروستات است و میزان احتمال ابتلای مبتلایان BPH به سرطان پروستات اصلا تفاوتی با سایر مردان ندارد، اما چون این دو بیماری ممکن است به صورت همزمان رخ داده و علائم مشابهی نیز داشته باشند، پزشک معالج شما برای تایید قطعی تشخیص BPH ایدا حتمال سرطان پروستات را نیز بررسی کند.

» پزشک چگونه BPH را تشخیص می‌دهد؟

پزشک متخصص در خصوص علائمی که دارید از شما سوال می کند و احتمالا از شما می خواهد که آزمایشات تشخیصی زیر را  نجام دهید:

> تست دیجیتال رکتال برای بررسی بزرگی پروستات
> آزمایش خون و ادرار
> سونوگرافی و بیوپسی پروستات برای بررسی احتمال سرطانی شدن این غده
> کنترل جریان ادرار برای اندازه گیری شدت جریان در بعضی از مردان
> سیتوسکوپی (یک لوله از طریق آلت تناسلی مردانه به داخل فرستاده می شود تا پزشک بتواند مجاری ادرار و مثانه را بررسی کند.)

» چه زمانی به درمان نیاز است؟

لزوم درمان  هایپرپلازی خوش خیم پروستات به علائمی بستگی دارد که تجربه می کنید. اگر نشانه های بیماری خیلی شدید نباشد، احتمالا نیازی به درمان نیز وجود ندارد، اما اشکال در ادرار کردن، عفونت های مکرر، صدمه به کلیه یا نشتی مثانه واقعا می تواند بر زندگی فرد تاثیر بگذارد. در این موارد دارو یا جراحی می تواند به کنترل علائم کمک کند.

درمان

1. » انتظار همراه با مراقبت:

اگر علائم بیماری شما خفیفب اشد،ا حتمالا پزشک معالج تصمیم می گیرد وضعیت تان  را به صورت روتین مورد ارزیابی قرار دهد، بنابراین ممکن است نیاز باشد یک یا چند بار در سال به پزشک مراجعه کنید و اگر علائمتان در این مدت بدتر نشده باشد، احتمالا نیاز به درمان خاصی نخواهید داشت. جالب است بدانید در یک سوم موارد علائم  هایپرپلازی خوش خیم پروستات بسیار خفیف بوده و خود به خودا ز بین می رود.

2. » تغییر سبک زندگی:

> کاهش یا قطع مصرفا لکل و کافئین
> نوشیدن آب و مایعات به صورت متناوب در طول روز به جای نوشیدن یک باره
> اجتناب از مصرف مایعات بلافاصله قبل از خواب
> اجتناب از مصرف داروهای ضداحتقان و آنتی هیستامین ها
> دستشویی رفتن در زمانی که احساس می کنید به ادرار کردن نیاز دارید
> خالی کردن مثانه، چند لحظه صبر کردن و تلاش دوباره برای ادرار کردن مجدد
> آرامش – استرس نیاز به ادرار کردن را افزایش می دهد
> ورزش منظم

3. » استفاده از دارو برای بهبود جریان ادرار:

گاهی اوقات داروهای مسدودکننده آلفا که برای درمان پرفشاری خون تجویز می شوند، عضلات غده پروستات و مثانه را منبسط کرده و باعث می شوند جریان ادرار آزادانه تر برقرار شود.

4. » استفاده از دارو برای کاهش رشد غده پروستات:

گاهی اوقات داروهایی که  تحت عنوان مهارکننده های آلفا ردوکتاز-۵ شناخته می شوند، در جلوگیری از رشد بیشتر پروستات و حتی کاهش اندازه آن در برخی از مردان موثر هستند.

البته مصرف این داروها باعث اختلال در نعوظ شده و بر زندگی جنسی فرد تاثیر می گذارد. در ضمن ۶ ماه طول می کشد تا علائم بهبود ناشی از مصرف دارو در فرد قابل مشاهده باشد.

5. » روش های کم تهاجمی:

هنگامی که درمان دارویی موثر نباشد، برخی از روش های کم تهاجمی می توانند به برداشتن بافت های اضافی پروستات و کاهش انسداد مجاری ادراری کمک کنند.

این روش ها در مقایسه با جراحی کم تهاجمی تر بوده و انجامشان حدود یک ساعت طول می کشد. ابلیشن سوزنی داخل مجرای ادرار (Transurethral Needle Ablation) و ترموتراپی مایکروویو از داخل مجرایا درار (transurethral microwave therapy) از جمله این روش ها هستند که ممکن است فرد بعد از درمان به طور موقت نیاز به استفاده از سوند داشته باشد. سایر روش های کم تهاجمی نیز شاملل یزردرمانی وا ستفادها زا ستنتا ست.

6. » جراحی:

تراشیدن پروستات از راه مجرا یا TURP شایع ترین درمان جراحی برای هایپرپلازی خوش خیم پروستات است که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

در این جراحی ابتدا با عبور دستگاه رزکتوسکوپ از درون پیشابراه جراح قادر است پروستات بزرگ شده را ببیند و سپس قسمتی از آن را که باعثا نسداد شده بتراشد.

آیا  هایپرپلازی خوش خیم پروستات در زندگی جنسی فرد تاثیر می گذارد؟

مطالعات انجام شده نشان می دهد که هر چه سن مردان مبتلا به  هایپرپلازی خوش خیم پروستات بیشتر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که در زندگی زناشویی دچار مشکل شوند.

برخی از داروهایی که معمولا برای درمان BPH تجویز می شود، در ایجاد اختلالات نعوظ و انزال موثر است؛ بنابراین اگر با آغاز مصرف دارو دچار مشکلاتی در این زمینه شدید با پزشکتان مشورت کنید چون در برخی موارد تعویض نوع دارو می تواند اثربخش باشد.

منبع : medplus.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.