93
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های داروهای گیاهی و طب سنتی

برو بریم »
بررسی فواید مکمل غذایی در گاو ها

بررسی فواید مکمل غذایی در گاو ها

فیدر میکسر پشت تراکتوری با توانایی ترکیب و مخلوط کردن مواد مختلف خوراک دام، به دامداران کمک می ‌کند، تا به طور بهینه تر و کار ...

فشار خون بالا

درمان فشارخون در طب سنتی

 

» آبی بر آتش فشارخون «

اگر چه روش های جدیدی برای پیشگیری، تشخیص و درمان فشارخون بالا وجود دارد اما هنوز فشارخون بالا به عنوان یک مشکل عمومی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان به این بیماری دچار خواهند شد. فشارخون بالا یک بیماری قابل توجه و اغلب بدون علامت مزمن است و بیمار باید به منظور کاهش خطر بروز سکته مغزی، بیماری قلبی و کلیوی مداوم تحت نظر پزشک قرار گیرد.

داروهای شیمیایی متعددی برای درمان فشارخون بالا وجود دارد اما شیوع این بیماری و مشکلاتی که برای افراد مبتلا ایجاد میکند نشان می دهد هنوز درمان آن در سطح جامعه، ایده آل نیست. تمایل بیماران به مصرف داروهای ضدفشارخون، تغییر شیوه زندگی و بهبود رژیم غذایی مهم ترین عوامل در راه درمان این بیماران است.

◀ طب سنتی نیز در این مورد راهکارهای خاصی ارایه می دهد. در این راستا دکتر محمود جهانشاهی، داروساز نکاتی را درباره درمان بیماری فشارخون از دیدگاه طب سنتی بیان کرده  است.

چنانچه تمایل دارید روش درمانی خود را بر اساس درمان های سنتی و گیاهی پیش بگیرید قبل از تغییر خودسرانه در داروهایی که مصرف م یکنید از پزشکتان مشورت بگیرید. در درمان فشارخون ابتدا باید طبع و مزاج فرد با دقت تشخیص و سپس بهترین روش های تغذیه برای درمان آن اتخاذ شود.

آنچه مسلم است دستورهای تغذیه ای با توجه به طبع های مختلف افراد، متفاوت است، اگر چه بعضی از مواد طبیعی و غذاها نیز ممکن است در افراد مختلف با یک روش قابل استفاده باشند؛ به عنوان مثال مصرف روزی ۳ استکان از مخلوط کاسنی به علاوه شا تره برای درمان فشارخون همه افراد مفید است.

⬛ ماجرای نمک، دشمن قدیمی  و سایر املاح معدنی

اولین نکته ای که همواره به افراد دچار فشارخون بالا توصیه می شود به حداقل

رساندن مصرف نمک است. مصرف نمک تصفیه شده (که فقط سدیم و کلر دارد) در افراد با فشارخون بالا باید به شدت کاهش یابد و در صورت نیاز به مصرف نمک از نمک معدنی یا نمک دریا استفاده شود.

نمک دریا حاوی کلر، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ید و سایر یون هاست که نیاز الکترولیتی بدن را برآورده می کند. در مجموع مقدار نمکی که مصرف آن توصیه می شود آنقدر کم است که فقط می توان بین دو انگشت آن را حس کرد؛ بنابراین نباید بیشتر از آن مصرف شود.

مصرف غذاها و موادغذایی دارای منیزیم، کلسیم و پتاسیم نیز باعث کاهش و تنظیم فشارخون می شود. ضمن اینکه توصیه می شود از غذاهای چرب،  سرخ کردنی و حاوی سدیم دوری شود.

مواد طبیعی و میوه هایی که پتاسیم بالایی دارند نیز با توجه به طبع و مزاج هر فرد قابل استفاده هستند که از جمله می توان به انگور، پرتقال، گریپ فروت، انجیر، موز، آلو، زردآلو، کدو، سیب زمینی، سیر و گوجه فرنگی اشاره کرد.

منیزیم در غلات سبوس دار، آجیل، شیر، اسفناج، بادام زمینی، سیب زمینی و نان سبوس دار وجود دارد و شیر و لبنیات، دانه کنجد، سبزی ها و ماهی و… منبع کلسیم هستند ولی میزان مصرف آنها باید حتما مناسب با طبع و مزاج فرد باشد.

⬛ خط قرمزهای خوراکی

تمام مواد غذایی ای که میزان سدیم بالایی دارند بهتر است به طور کلی حذف شوند یا مصرف شان به حداقل برسد.

این مواد عبارتند از انواع تنقلات شور، چیپس کنسروها، انواع سس ها، سوسیس و  ،و پفک کالباس، ماهی های دودی و شور، انواع برگرها، فست فودها، انواع قرص های گوشتی آماده، زیتون شور، ترشی های شور و هر ماده غذایی حاوی نمک تصفیه شده.

⬛ مواد غذایی کاهنده فشارخون

بسیاری از گیاهان و مواد خوراکی ای که در طبیعت وجود دارند در تنظیم و کاهش فشارخون موثرند. اطلاعات درباره این مواد غذایی کمک میکند تا افراد به صورت طبیعی بتوانند فشارخون خود را کنترل کنند.

از آنجا که مقدار مصرف مواد غذایی متناسب با طبع و مزاج هر کس مشخص می شود لازم است که از متخصص طب سنتی راهنمایی بگیرید.

انار، آب پرتقال، هندوانه، سیب زمینی، مویز(صبح ناشتا)، سبزی های خام، غلات سبوس دار، شیره انگور(روزی دو قاشق)، روغن زیتون، ماهی تازه، کرفس، گردو به همراه پنیر و کمی سیاه دانه، سیر، گلپر، نعنای خشک، مخلوط لیموترش با سیر، زعفران، ریحان، ترخون، آویشن، پسته خام، روغن کنجد و کانولا، آب چغندر قرمز، آب ماست، آب پنیر از جمله مواد طبیعی ای هستند که در طب سنتی برای کنترل فشارخون از آنها استفاده می شود.

⬛ توصیه های گوشتی

مصرف گوشت قرمز برای همه لازم است و خوردن آن هفته ای دو نوبت توصیه می شود. از میان گوشت های قرمز استفاده از گوشت گوسفند بهتر است. از طرفی گوشت بوقلمون نیز بهتر از گوشت گاو و گوساله است.

خوردن کله پاچه باید به شدت کاهش یابد و از مرغ و تخم مرغ خانگی استفاده شود. توصیه می شود از ماهی دریایی و آب سرد استفاده شود اما به شرطی که آن را سرخ نکنید.

بهتر است افراد گرم مزاج هفته ای یک تا دو نوبت ماهی بخورند و سردمزاج ها ماهی را حتما با سیر و خرما میل کنند و از خوردن میگو بپرهیزند.

⬛ نسخه های ویژه افراد گرم مزاج و سرد مزاج

مصرف روزی دو تا سه نوبت مخلوط عرق بهارنارنج و بیدمشک و مخلوط عرق کاسنی و شاتره برای همه فشارخونی ها توصیه می‌شود ( ۱۲۰ روز متوالی) ولی اگر سردمزاجی اذیت شد می تواند کمی عرق بابونه با گل گاوزبان اضافه کند.

چای ترش کاهنده خوب فشارخون بالاست. اگر فردی طبع گرم داشته باشد می تواند شب یک قاشق پودر تخم گشنیز را در یک استکان آبغوره بی نمک بریزد، قبل از صبحانه صاف کند و کم کم میل کند.

ترشی های طبیعی مثل، آبغوره، سرکه و آبلیمو در این افراد مفیدند. همچنین گرم مزاج ها برای کاهش فشارخون خود می توانند از عصاره دم کرده یا خیسانده یا جوشانده زغال اخته، انار، آلبالو، زرشک، شاه توت و عناب نیز استفاده  کنند. آب پنیر، آب ماست و گریپ فروت هم مفید هستند.

اگر فردی سردمزاج باشد می‌تواند روزی ۳ بار٬ هر بار هفت تا ده عدد شاهدانه را در حالت نشسته بجود. جوشانده عرق گل گاو زبان نیز برای این افراد مفید است. لازم به ذکر است سیر خام برای تمام افراد فشارخونی مفید است ولی سیر پخته یا ترشی سیر اثر درمانی کمی دارد.

چنانچه فردی نتواند سیر را تحمل  کند می تواند مصرف آن را در برنامه خود قرار ندهد. برای کنترل بوی سیر می توان از مخلوط عصاره سیر و لیموترش استفاده کرد.

⬛ چاره سریع فشارخون بالا در طب سنتی

در بعضی موارد لازم است فشارخون بیمار سریعا کاهش یابد در اینصورت می توان از موارد زیر کمک گرفت:

> چای ترش
> مخلوط آبغوره بدون نمک با آب لیموترش تازه
> کمی حنا را با آبغوره بی نمک  مخلوط کرده و خمیر حاصل را کف پای بیمار بگذارید.
> مصرف کمی سیر رنده شده به همراه کمی آبلیموی تازه
> حجامت
> تنفس عمیق در هوای تازه و ماساژ شانه ها و دور کردن استرس از بیمار در کاهش فشارخون بالا مفید است.

توصیه های طلایی

1. » به همه افراد به خصوص فشارخونی ها توصیه می‌شود مصرف نا هار را به تدریج کم و در نهایت حذف کنند ولی شام را حتما و هنگام غروب میل کنند.

2. » مصرف غذاهای حیوانی را کاهش و غذاهای گیاهی را جایگزین کنید.

3. » از غذاهای خام بیشتر از غذاهای پخته میل کنید و از خوردن سرخ کردنی ها بپرهیزید.

4. » استفاده از میوه های تازه و فصل و دوری از میوه های گلخانه ای و غذاهای فریز شده.

5. » از ظروف ملامین، استیل، تفلون٬ آلومینیومی و لعابی استفاده نکنید.

6. » تا می توانید چای، نسکافه، قهوه، نوشابه  ننوشید. (چای ترش را جایگزین کنید)

7. » روزه از عوامل مهم پیشگیری و کاهنده فشارخون است.

8. » حجامت به همه افراد و با طبع های مختلف توصیه می شود. (به جز بعضی از افراد بلغمی)

9. » یبوست یکی از عوامل مهم ایجاد فشارخون بالاست که حتما باید پیشگیری و درمان شود.

10. » از بهترین ورزش ها برای کاهش فشارخون بالا پیاده روی تند مناسب با وزن، سن و تمام شرایط فرد است.

11. » افراد چاق و کسانی که چربی شکمی دارند حتما باید در کاهش وزنشان تلاش کنند.

12. » با داشتن فعالیت بدنی مناسب و تابش آفتاب از پشت به بدن و استفاده از مکمل های طبیعی، کلسیم بدن را افزایش دهید.

13. » هفته ای یک بار با کشک محلی، روغن زیتون و پونه، کله جوش درست کنید و چند خرما با مغز گردو به آن اضافه کنید تا کلسیم کافی به بدنتان برسد٬ البته مصرف ۵ تا ۷ عدد خرما و ۱۰ تا ۱۵ عدد مغز بادام کلسیم روز را تامین می کند. یکی از بهترین منابع کلسیم پوست تخم مرغ خانگی است.  روزی نصف قاشق پودر پوست تخم مرغ را با کمی عسل مخلوط و میل کنید.

14. » صله رحم و ارتباط بیشتر با دوستان در کنترل فشارخون موثر است.

15. » از نیم ساعت قبل از غذا، هنگام غذا خوردن و تا یک تا دو ساعت پس از صرف غذا آب یا سایر مایعات ننوشید.

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.