16
محل تبلیغ شما
16
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار

برو بریم »
مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

اسید فسفریک یکی از اسید های معدنی است که به دلیل داشتن ویژگی های مختلف در بسیاری از محصولات غذایی یا صنعتی مورد استفاده قرار ...

انواع کود شیمیایی برای پرورش گیاهان در مزرعه یا محیط گلخانه ها به کار می روند. مقادیر مصرف این کودها باید در حد استاندارد باشد تا زمینه را برای رشد گیاهان و محصولات مرغوب تر فرآهم سازد.

یک باغبان حرفه ای، اهمیت استفاده از انواع کود مناسب را می داند. تشخیص اینکه کدام کود مناسب گیاهان خاص شما در محیط گلخانه است، به شما کمک می کند تا رشد محصولات را به حداکثر برسانید.

با کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کود شیمیایی و کودهای ارگانیک در مورد گزینه های مختلف و همچنین مواد مغذی که می توانند روی گیاهان شما تأثیر بگذارند، به یک متخصص در این زمینه تبدیل می شوید.

از آنجایی که کوددهی، جزئی جدایی ناپذیر از کشت گلخانه ای است، لازم می دانیم در این مطلب به طور مختصر اما جامع درباره معرفی انواع کودهای شیمیایی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اصول راه اندازی گلخانه برای مبتدیان

 

معرفی اصلی ترین انواع کود شیمیایی برای پرورش محصولات گلخانه ای

انواع کود شیمیایی برای پرورش گیاهان

 

۱-کودهای آلی و معدنی

کودهای آلی از مواد طبیعی و آلی، عمدتاً کود دامی، کمپوست یا سایر محصولات دامی و گیاهی تهیه می شوند. این کودها منبع خوبی از مواد مغذی هستند؛ اگرچه مقدار قابل توجهی از مواد مغذی خاص در آنها وجود ندارد اما در بسیاری موارد می تواند برای پرورش گیاهان مفیدتر باشد.

کودهای آلی، از انواع کود شیمیایی هستند و به آهستگی و در طولانی مدت عمل می کنند. این کودها می توانند به مرور زمان به بهبود شرایط خاک کمک کنند.

یکی از بهترین مزایای کودهای آلی این است که می توان آنها را حتی در خانه تولید کرد. استفاده از کمپوست، خود می تواند به رشد محصولات باغی کمک کند!

کودهای غیر آلی یا کودهای معدنی از اجزای شیمیایی تشکیل شده اند که حاوی مواد مغذی لازم هستند. کودهای معدنی هم یکی از انواع کود شیمیایی محسوب می شوند.

اگر می خواهید خاک باغ یا خاک گلخانه خود را سریعا تر تقویت کنید، این کودهای معدنی احتمالاً بهترین گزینه برای شما خواهند بود. برای رشد کوتاه مدت و موفقیت آمیز گیاهان، مشخص کنید که گیاه شما به چه ماده غذایی نیاز دارد و از کود معدنی همراه با ماده مغذی استفاده کنید.

۲-کودهای ازته یا کودهای نیتروژن دار

نیتروژن یک ماده مغذی است که مسئول رشد گیاهان بوده و در انواع کود شیمیایی می توان آن را به کار برد. این ماده در کودها، به ویژه در مراحل میانی عمر گیاه، که برای ادامه رشد بیشتر و رشد بهتر ساقه ها و برگ های جدید نیاز به محرک دارد، مفید است. کودهای آلی و معدنی هر دو دارای منابع نیتروژن هستند.

۳-کودهای فسفاته

یکی دیگر از انواع کودهای شیمیایی، کودهای فسفاته هستند. همانطور که از نام این کود مشخص است، بیشترین درصد آن را عنصر فسفر تشکیل داده است.

فسفر ماده مغذی مورد نیاز گیاهان به طور مداوم است. فسفر در طول چرخه حیات خود به تقویت سیستم ریشه و ساقه های گیاه کمک می کند. گلدهی، بذر دهی و میوه دهی با فسفر، بهبود می یابد.

گیاهانی که کمبود فسفر دارند رشد موقتی و کوتاه را تجربه می کنند. فسفر، عملکرد طولانی مدت و اثرگذاری کندتری دارد. به طور کلی استفاده از کود در خاک قبل از کاشت، ایده خوبی است.

۴- کودهای پتاسیم

یکی دیگر از انواع کودهای شیمیایی، کودهای پتاسیم دار است. پتاسیم به گیاهان شما کمک می کند تا ریشه های عمیق تر و قوی تری داشته باشند. همچنین هنگامی که گیاهان شما از سایر مواد مغذی محروم هستند، کود پتاسیم می تواند از آسیب دیدن آنها محافظت کند.

ماده مغذی کودهای پتاسیم دار برای فتوسنتز حیاتی است و توانایی کاهش سرعت بیماری هایی را دارد که ممکن است باغ یا گلخانه شما را آلوده کند.

کود پتاسیم، فواید زیادی دارد. زمان و نحوه کاشت این کود به کاشت شما بستگی دارد. هنگامی که از این کود استفاده می کنید، آن را تا حد امکان نزدیک ریشه قرار دهید.

اگر کمبود پتاسیم در گیاه شما وجود داشته باشد، ممکن است در لبه های برگ ها تغییر رنگ زرد یا قهوه ای را مشاهده کنید. در صورت ادامه کمبود پتاسیم، برگ ها از بین می روند.

پس مشاهده می کنید که استفاده از انواع کودهای شیمیایی برای به دست آوردن محصولات مرغوب و با کیفیت چقدر اهمیت دارد.

شرایط همکاری با سایت همیار گلخانه را از این قسمت بخوانید…

شکل ظاهری انواع کودهای شیمیایی برای گیاهان

انواع کودهای شیمیایی به چند شکل مختلف وجود دارند. کودهای مایع، کودهای پودری و کودهای گرانوله، متداول ترین حالت برای انواع کود هستند.

کودهای مایع اغلب با آب رقیق می شوند. پخش آنها شبیه آبیاری باغچه و خاک گیاهان است که معمولاً با اتصال شیلنگ انجام می شود.

کودهای پودری جامد نیز برای اثرگذاری مفید، به آب نیاز دارند. معمولاً آنها با دست پخش می شوند و برای جذب کامل، گیاهان آبیاری می شوند.

کودهای گرانوله جامد را می توان به راحتی در بالای خاک پخش کرد. این گرانول ها، بسته به نیاز گیاهان به مواد مغذی با گذشت زمان و همراه با آبیاری به کار می روند.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید