58

تازه های آیا می دانید ؟

برو بریم »
10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

در دورانی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان قطب اصلی ارتباطات جهانی مطرحه، زنان با هوش و تخصص در دنیای سئو، جایگاه خود را به خوبی ...

اسکرابر ونتوری چیست؟

مجموعه : آیا می دانید ؟ زیر موضوعات : اخبار زیر موضوعات : بازار زیر موضوعات : چرا ، زیرا و چگونه زیر موضوعات : علمی

مقدمه

اسکرابر ها دستگاه‌ هایی برای کنترل نمودن آلودگی ‌ها می‌ باشند. که این کار را از طریق مایعات درون خود انجام می ‌دهند. این دستگاه‌ ها در مدل‌ های مختلفی تولید می ‌شوند که تقریباً عملکرد همه ی آن ها مشابه یک دیگر می ‌باشد و اسم دیگر آن ها شست و شو دهنده‌ های صنعتی است. اسکرابر ها از طریق جذب آلاینده‌ ها و ذرات گرد و غبار به تمیز سازی کف، تشفیه هوا و غیره می ‌پردازند و گزینه مناسبی برای پاک سازی در سالن‌ های پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و غیره می ‌باشند.

یکی از نمونه‌ های محبوب این دستگاه‌ ها اسکرابر ونتوری نام دارد. و هدف از نوشتن این مطلب نیز بررسی آن می ‌باشد.

آشنایی با اسکرابر ونتوری و عملکرد آن:

همان طور که ذکر کردم، این دستگاه دارای یک مخزن آب برای جذب آلودگی‌ ها می باشد. در اسکرابر ونتوری آلاینده‌ هایی که در گاز ها وجود دارند جذب مایع درون آن شده و در نتیجه آب درون دستگاه اتمیزه می ‌گردد. این سیستم دارای سه قسمت به نام‌ های همگرا  واگرا و گلو می ‌باشد. عبور گاز در این غبار گیر های مرطوب از قسمت همگرا اتفاق می‌ افتد. مایع مورد نیاز دستگاه نیز برای تصفیه به قسمت همگرا یا گلوی دستگاه اضافه می ‌شود.

بعد از ورود جریان گاز سرعت آن به دلیل کم شدن مساحت افزایش یافته و وارد قسمت گلویی دستگاه می ‌شود. در این قسمت یک سری اسپری‌ های آب تعبیه شده‌ که شروع به پاشیدن قطرات آب به سمت گاز ورودی در این قسمت می‌ کنند. در برخورد قطعات آب با جریان گاز ذرات و آلاینده‌ های موجود در آن به دام افتاده و حذف می‌ شوند. در نهایت گاز ورودی بدون ذرات جامد به سمت قسمت واگرا حرکت کرده و با سرعت پایین ‌تری از دستگاه خارج  می‌ گردد.

این سیستم به دلیل ساختار بازی که دارد، قادر است گاز های سمی با آلودگی‌ های شدید و هم چنین هوا را به خوبی تصفیه کند و از منعطف ترین دستگاه ‌ها در صنعت غبار گیری به شمار می ‌آید.

بازدهی سیستم ‌های ونتوری:

اسکرابر های ونتوری نسبت به سیستم‌ های غبار گیر مرطوب دیگر دارای بازدهی بسیار بالایی می ‌باشند و می‌ توانند به راحتی ذرات و آلاینده‌ های موجود در هوا و جریان گاز را به خود جذب نمایند. علاوه بر آن این دستگاه به صورت باز طراحی شده که به آن این امکان را می ‌دهد که ذرات زیادی را بدون آن که رسوب و گرفتگی در داخل دستگاه اتفاق بیفتد از طریق مایعاتی که به آن اضافه می ‌شود به دام بیندازد.

به خاطر این قابلیت دستگاه حتی اگر دمای گاز ورودی بالا باشد، ذرات جامد داخل آن به راحتی از آن خارج شده و حذف می‌ گردند. به همین دلیل این سیستم‌ های غبار گیر در صنایع دیگری مثل: کوره‌ های ساخت سیمان، دیگ‌ های بخار، کوره های زباله سوز، صنایع شیمیایی و دارویی، پتروشیمی، کاشی و آجر سازی و دی اکسید سولفور قابل استفاده می ‌باشند و دارای محبوبیت زیادی هستند.

آشنایی با مزایای دستگاه اسکرابر مرطوب:

با توجه به این که امروزه شرایط آب و هوایی در حال مساعدی قرار ندارد و در شهر های بزرگ و هم چنین مناطقی که پر از کارگاه و کارخانه است هوا به شدت آلوده می‌ باشد امکان این که سیستم تنفسی افراد آن منطقه آسیب بیند نیز مسئله ی نگران کننده ای است. به همین خاطر استفاده از دستگاه اسکرابر تصفیه هوا به شدت الزامی می ‌باشد. چرا که داشتن یک هوای تازه و پاک نیاز امروزه همه ما انسان‌ ها است. و برای ادامه حیات واجب می ‌باشد.

بنابراین یکی از مزیت‌ های دستگاه ونتوری کمک به پاکسازی هوا و جذب آلودگی‌ های موجود در آن است. در ادامه به بررسی برخی مزایای دیگر این سیستم‌ های غبار گیر می‌ پردازم:

_ نحوه مراقبت از این دستگاه‌ ها کار راحتی است و اگر دچار آسیب شوند و نیاز به تعمیر پیدا کنند، به آسانی مشکل فنی آن ها رفع خواهد شد.

_ داشتن عملکرد مطلوب در هنگام ورود جریان گاز یا هوا با حرارت بسیار بالا

_ قابلیت حذف ذرات جامد با اندازه ی بیش از سه میکرون

_ قابلیت کار کرد مناسب در زمان ورود جریان هوا یا گاز به صورت مرطوب

_ این دستگاه‌ ها در مقایسه با سیستم های تصفیه دیگر فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

_ حتی اگر جریان گازی که به قسمت همگرای دستگاه ونتوری وارد می ‌گردد قابل اشتعال باشد، باز هم سیستم به خوبی و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می ‌دهد.

پروژه های پلی تجهیز

قیمت دستگاه اسکرابر ونتوری چقدر است؟

این سیستم‌ ها در انواع مدل و اندازه ساخته می ‌شوند. که هر کدام از نظر عملکرد و میزان توانایی با دیگری فرق زیادی دارد. مارک دستگاه، سایز و ابعاد آن، متریالی که برای ساخت بدنه آن استفاده شده و میزان کیفیت آن، قدرت و توانایی دستگاه در تصفیه و غبار گیری، نوع عملکرد و کاربرد های سیستم ونتوری و اجزای تشکیل دهنده آن همگی از مواردی هستند که می‌ توانند در قیمت نهایی دستگاه تاثیر بسزایی داشته باشند. و به طور کلی نمی‌ توان به آن ها یک قیمت ثابت اختصاص داد.

 شما می ‌توانید این مدل دستگاه‌ ها را با رعایت استاندارد های مربوطه از شرکت سپاهان پلی تجهیز هدایت با ۳۵ سال سابقه کاری با خیال راحت خریداری کنید.

سخن آخر:

همان طور که با خواندن این مطلب متوجه شدید با پیشرفت‌ هایی که امروزه در صنایع فیلتراسیون به وجود آمده است و با افزایش پیدا کردن جوامع بشری آلاینده‌ های موجود در هوا نیز بالا رفته و آلودگی آن نسبت به قبل بیشتر شده است. به همین خاطر سیستم‌ های اسکرابر ونتوری تولید شده‌ اند، تا به مبارزه با این آلودگی‌ ها بپردازند و یک هوای پاک و تمیز را به ما هدیه بدهند.

اما تنوع و عملکرد این دستگاه‌ ها بالا بوده و فقط مختص به آلودگی هوا نمی‌ باشند و می ‌توان با استفاده از آن ها آلاینده های موجود در صنایع دیگری را نیز حذف و برطرف نمود و در واقع به پاک سازی آن ها و تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر کمک کرد.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید