58

تازه های آیا می دانید ؟

برو بریم »
10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

در دورانی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان قطب اصلی ارتباطات جهانی مطرحه، زنان با هوش و تخصص در دنیای سئو، جایگاه خود را به خوبی ...

مقدمه

پلی یورتان ها محصولات بسیار با کیفیت در زندگی روزمره ما هستند که بسیار پرکاربرد می باشند به طوری که در کف کفش شما، در تشکی که روی آن می خوابید، کوسن روی مبلتان، قطعات اتومبیل و در لاستیک ها و سایر موارد دیگر قابل استفاده هستند. شرکت پایا پلیمر به عنوان یکی از بهترین مراکزی که در زمینه فروش پلیمرهای مهندسی و صنعتی فعالیت دارد، قادر است ورق پلی اورتان را در سایز و ضخامت های متفاوت در اختیار مشتریان عزیز خود قرار دهد. شما می توانید با اطمینان از کیفیت محصولات این مجموعه، محصول مد نظر خود را با تعرفه های بسیار مناسب سفارش دهید. در صورتی که در زمینه خریداری پلیمرهای مهندسی از جمله پلی آمید هیچ گونه دانش و مهارتی ندارید، می توانید با تیم مشاوره شرکت پایا پلیمر تماس بگیرید. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با مزایای پلی یورتان و کاربرد آن در صنایع مختلف توضیح دهیم.

پلی اورتان چیست

پلی اورتان به هر محصولی اطلاق داده می شود که در ساختار شیمیایی خود دارای یک ترکیب آلی به نام یورتان باشد. این ترکیب هنگامی که در محصولاتی مانند چسب ها، سیستم های کفپوش، پانل های عایق، فوم های بالشتکی و درزگیرها گنجانده می شود، انعطاف پذیری و دوام بسیار خوبی را ایجاد می کنند. تطبیق پذیری پلی یورتان ها به آن ها اجازه می دهد تا با نیازهای خاص در صنایع مختلف سازگار شوند. به طور کلی می توان گفته امروزه از ورق و میلگرد پلی اورتان در صنایع مختلف به خصوص لاستیک سازی به وفور استفاده می شود.

پلی اورتان چیست

مزایای پلی یورتان

 از جمله مهمترین مزایای پلی یورتان که باعث شده است تا از آن ها در صنایع مختلف استفاده شوند، شامل موارد:

  • مقاومت در برابر فشار مکانیکی

صرف نظر از حرکت ماشین آلات و موارد استفاده از آن ها، در فرآیند تولید اجزای مختلف نیاز است تا تحت فشار قابل توجهی قرار بگیرند. پلی یورتان ها با توجه به خاصیتی که دارند در برابر فشار مکانیکی بسیار مقاوم هستند.

  • عمر طولانی تر

درست است که لاستیک ها قابل تعویض هستند، اما لاستیکی که در آن از پلی یورتان استفاده شده است عمر طولانی تری دارد و در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاوم تر هستند. لاستیک معمولی ارتعاشات را بیشتر جذب می کند در حالی که لاستیک های پلی اورتان کمتر در معرض خطر ساییدگی قرار می گیرند.

برای مثال، صنعت خودرو به دلیل دوام و مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با مواد سنتی مانند پلاستیک و فلزات، به لاستیک پلی اورتان بسیار متکی است. سازندگان خودرو شروع به استفاده از لاستیک های پلی یورتان برای پانل های بدنه بیرونی، پایه های موتور، شیلنگ های رادیاتور، چکمه های کمک فنر، واشر برای سیستم های انتقال و کالیپرهای ترمز کرده اند. با توجه به بی اثر بودن شیمیایی و کیفیت عالی عایق الکتریکی، لاستیک های پلی یورتان به طور گسترده در وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می شود.

  • انعطاف پذیری بالا

می دانید که چرخ ها باید لرزش های زیادی را تحمل کنند، چرا که با سطوح سفت در تماس هستند. این لاستیک ها به گونه ای طراحی شده اند که مقاومت کافی در برابر نوسانات داشته باشند. ورق های پلی اورتان می توانند حداکثر ایمنی را در صنایع مختلف ایجاد کنند. انعطاف پذیری بالای این نوع ورق ها یکی از مهمترین مزایای پلی یورتان می باشد، این امر باعث شده است تا امروزه از آن ها در بخش های مختلفی از صنایع استفاده شود.

  • مقاومت در برابر افزایش دما

پلی یورتان در برابر حرارت بهتر از لاستیک مقاومت می کند. این نوع محصولات می توانند در مقابل دمای شدید مقاومت کنند و در عین حال یکپارچگی فیزیکی و انعطاف پذیری خود را حفظ کنند.

مقاومت در برابر افزایش دما ورق های پلی اورتان باعث شده است تا استفاده از آن ها در محصولاتی که برای آب بندی اجزای ماشین آلات مانند پمپ ها، شیرها و سایر تجهیزاتی که نیاز به محافظت در برابر مایعات یا گازهای خورنده دارند، بسیار مناسب باشند.

کاربرد ورق پلی یورتان

  • مقاومت در برابر سایش

از این ماده اغلب برای پوشش دادن قطعات فلزی در معرض محیط های خشن استفاده می شود که سایش منظم به سرعت یکپارچگی قطعه را خراب می کند.

ویژگی هایی که به آن اشاره شد، باعث شده است که از لاستیک پلی اورتان به طور ویژه در صنعت خودروسازی استفاده شود از جمله این موارد می توان به لنت بلبرینگ، مهر و موم و واشر و پایه ضد لرزش اشاره کرد.

  • امکان سفارشی سازی

علاوه بر این، لاستیک پلی اورتان را می توان با توجه به نیازهای خاص مشتریان با تغییر ویژگی های محصول با افزودن مواد افزودنی شیمیایی یا استفاده از فرمول های مختلف سفارشی کرد. طیف گسترده ای از گزینه های موجود هنگام سفارشی سازی محصولات لاستیکی پلی یورتان به شرکت ها این امکان را می دهد که راه حل های متناسب با نیاز خود را ایجاد کنند.

لاستیک پلی اورتان اغلب در خطوط تولید با تماس منظم با دماهای بالا مانند اجاق ها یا کوره ها انتخاب می شود، زیرا می توانند در برابر گرمای شدید بدون به خطر انداختن عملکرد یا استانداردهای ایمنی مقاومت کنند. علاوه بر این، توانایی آن در حفظ شکل خود حتی تحت فشار به این معنی است که هر برنامه ای که نیاز به انعطاف پذیری داشته باشد، از این محصول سود می برد.

لاستیک پلی اورتان به دلیل طیف گسترده ای از کاربردها و ویژگی های دوام قوی، به یک انتخاب همه کاره در صنایع متعدد تبدیل شده است. این امر باعث می‌شود که تولیدکنندگانی که به قطعات قابل اعتمادی نیاز دارند که در شرایط سخت مقاوم باشند و در عین حال به اندازه‌ ای سبک باشند که مانع از سرعت و کارایی در طول عملیات نشوند.

از جمله سایر مزایای پلی یورتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.مقاومت شیمیایی

2.انعطاف پذیری

3.استحکام بالا

4.مقاومت در برابر دماهای شدید، سایش و رطوبت

5.ساختار سبک، دوام و ضربه گیر بودن

و…

نتیجه گیری

تولید لاستیک پلی یورتان بسیار پیچیده است و نیاز به مهارت های تخصصی دار. یک مثال خوب در این زمینه فرآیند ریخته گری است که در تولید چرخ استفاده می شود و در آن یک پلیمر ترموست قبل از ریختن به شکل قالب مورد نظر تا نقطه ذوب خود گرم می شود. این تکنیک امکان طراحی های پیچیده ای را فراهم می کند که با روش های دیگر قابل دستیابی نیستند. تکنیک اکستروژن همچنین برای ایجاد قطعات با ضخامت ثابت مفید است، زیرا مواد را از طریق قالبی که از قبل توسط الزامات طراحی تعیین شده است، هدایت می کند. اگر  قصد خرید محصولاتی چون پی وی سی نرم را دارید سایت فروشگاهی ما می تواند به شما خدمت رسانی کند و اگر سوالی داشتید می توانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه مزایای پلی یورتان بدست آورده باشید

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید