58

تازه های آیا می دانید ؟

برو بریم »
10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

در دورانی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان قطب اصلی ارتباطات جهانی مطرحه، زنان با هوش و تخصص در دنیای سئو، جایگاه خود را به خوبی ...

مقدمه

امداد خودرو اهواز با ارائه ی خدمات خود برای شهرهای اهواز و حومه با بهترین کیفیت آماده ی خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد. این مجموعه با تحت پوشش قرار دادن مکان های دور از دسترس برای رفع نیاز دارندگان خودرو تلاش می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

به دلیل پیشرفت صنعت خودرو سازی محصولاتی که به تازگی وارد بازار شده اند دارای سیستم های پیچیده تری هستند و تعمیر آن ها نیاز به تخصص بیشتری دارد. حتی قطعات کامپیوتری در سیستم خودروهای جدید با برق کار می کنند. برای تعمیر قسمت های مرتبط در اتومبیل می توانید با افراد متخصص در مجموعه ی امداد خودرو اهواز تماس گرفته و بدون هیچ گونه نگرانی در هر ساعت از شبانه روز اتومبیل خود را تعمیر کنید و از خدماتی مانند سوخت رسانی جاده ای اهواز بهره مند شوید.

اجزاء اصلی سیستم برق اتومبیل

سیستم برق خودرو به پنج قسمت کلی تقسیم می شوند. هر کدام از این قسمت ها با توجه به اتصال به قسمتی از خودرو کار می کند. برای آشنایی با این بخش ها با ادامه ی مطالب همراه باشید.

تولید کننده برق

وظیفه ی تولید برق در سیستم های قدیمی و جدید با یکدیگر فرق دارد. در سیستم های قدیمی دینام و در سیستم های جدید آلترناتور این وظیفه را به عهده دارد. هر دو سیستم یک وظیفه را به عهده دارند و نیروی مکانیکی حاصل از گردش موتور را از طریق تسمه دریافت می کنند. این قطعات در فرایند مشخصی به برق 12 ولت تبدیل شده و به ذخیره کننده تحویل داده می شوند. دینام در زمان روشن بودن خودرو ذخیره کننده ی برق یا باتری را شارژ می کند.

ذخیره کننده برق

باتری ذخیره ی برق را انجام می دهد و در زمان هایی که موتور خاموش باشد برق توسط باتری تامین می شود. موتور برقی را که از دینام یا آلترناتیو گرفته است ذخیره کرده و به مصرف کننده هایی مانند چراغ، فلاشر، برف پاک کن، بالابر شیشه، استارت و دیگر قسمت ها می رساند. باتری خودرو دارای قطب های مثبت و منفی است و در صورتی که اجزاء تشکیل دهنده ی آن متفاوت باشد باز هم در خودرو های مختلف یک وظیفه را به عهده دارد. امداد باتری اهواز در صورت بروز مشکل می تواند به سرعت آن را رفع کند.

توزیع کننده ی برق

وظیفه ی سیم کشی خودرو، رساندن برق از تولید کننده یا ذخیره کننده به مصرف کننده ها است. سیم های برق با توجه به مصرف کننده ها الگوی مصرف متفاوتی دارند. سیم های هم مسیر در لوله های پلاستیکی قرار می گیرند و یا با استفاده از چسب برق به یکدیگر چسبانده می شوند. دسته بودن سیم ها باعث می شود به راحتی بتوان آن ها را شناسایی کرد.

کنترل کننده برق

در مسیر توزیع کننده ی برق دکمه ها و کلیدهایی وجود دارد که به آن ها کنترل کننده می گویند. وظیفه ی این کنترل کننده ها نظارت بر فعال و یا غیر فعال بودن مصرف کننده و سرعت و شدت در مصرف برق است. کلید شیشه بالابر برای کنترل کردن بالا و پایین رفتن شیشه و کلید فن برای کنترل شدت برق است.

مصرف کننده برق

مصرف کننده ی برق لوازم برقی در خودروها هستند. از مصرف کننده های برق می توان از کولر، فن، شیشه، استارت، چراغ داخل و خارج، ضبط و دیگر قطعات نام برد. همه ی خودرو ها دارای پنج قسمت مجزا در سیستم های برق رسانی هستند. عملکرد این اجزاء و قطعات با یکدیگر متفاوت می باشد و در غیاب آن ها برق خودرو نمی تواند به درستی عمل کند.

انواع مدارهای الکتریکی

مدارهای الکتریکی به انواع مدارهایی مانند مدار شارژ، مدار روشنایی و مدار جرقه تقسیم می شوند.

مدار جرقه

برای خودروهای کاربراتوری مدارهای جرقه، شمع، وایر، دلکو و کوئر و در خودروهای انژکتوری مدارها از کامپیوتر تشکیل شده اند. در خودروهای مدرن کامپیوترها بر وضعیت کلی خودرو و حرکات آن نظارت دقیق دارند. خودروهای انژکتوری نیز مصرف برق شان را توسط این قطعه انجام می دهند. به دلیل کارکرد این قطعه با برق در صورتی که برق رسانی به درستی صورت نگیرد این قطعه نیز به درستی عمل نخواهد کرد. شمع از دیگر اجزاء سیستم برق خودرو می باشد که در مدار جرقه قرار دارد. این شمع ها می توانند ولتاژ کویل را به جرقه تبدیل کنند. با ترکیب سوخت و هوا در اتاق احتراق انفجار صورت می گیرد. جریانی که باتری برای تولید آن کار می کند 12 ولت می باشد. شمع ها برای اینکه جرقه ایجاد کنند به 7000 ولت برق نیاز دارند. کویل ها ترانسفورماتورهای فشار قوی هستند و برای اینکه شمع بتواند جرقه را برای احتراق تولید کند، ولتاژ برق ذخیره کننده را تقویت می کند. دلکو نیز به قطع و وصل جریان مدار کویل می پردازد.

مدار شارژ و روشنایی

مدار شارژ شامل  باتری که ذخیره کننده ی برق است و دینام و آلترناتور که تولید کننده است تقسیم می شود. همه ی چراغ های موجود در خودرو مانند چراغ های داخل اتاق و بدنه که شامل مه شکن، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، فلاشر، چراغ اصلی و دیگر موارد می شود، در مدار روشنایی قرار می گیرند. برای استفاده ی راننده از سیستم روشنایی حتی در صورت خاموش بودن آن، مدار روشنایی از قبل از سوییچ تغذیه می کند.

سوکت یا کانکتور

سوکت برای انتقال برق خودرو از تولید کننده به مصرف کننده کار می کند. سیم ها برای وصل شدن به مصرف کننده برق را کنترل می کنند. آن ها در انتها به یک سوکت یا کانکتور متصل می شوند. مصرف کننده نیز یک کنترل دارد که به سوکت سیم وصل می شود. سوکت ها انتهای سیم را به مصرف کننده ی برق متصل می کنند.

فیوز

فیوز از اجزاء فرعی سیستم برق خودرو است. یک یا چند فیوز در مسیری که اجزاء برق خودرو قرار دارد تعبیه شده است. در صورتی فیوز می سوزد که در هر یک از اجزاء جریان عبور از حد مجاز بیشتر باشد. قطع برق باعث می شود اجزاء آسیب نبینند.

نتیجه گیری

در صورتی که هر کدام از قسمت های خودرو دچار مشکلات فنی شود تعمیر آن ها را باید به افراد خبره سپرد. به دلیل پیشرفته شدن خودروها در سال های اخیر نیاز به تعمیرات تخصصی افزایش پیدا کرده است به همین دلیل مکانیکی اهواز برای انجام تعمیرات در قسمت برق خودروهای کلاسیک و مدرن همه ی تلاش خود را به کار بسته است.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید