16
محل تبلیغ شما
16
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار

برو بریم »
مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

اسید فسفریک یکی از اسید های معدنی است که به دلیل داشتن ویژگی های مختلف در بسیاری از محصولات غذایی یا صنعتی مورد استفاده قرار ...

لازمه ی زندگی گیاهان در خاک یکسری فعالیت‌های بیولوژیکی است زمانی که برای استریل کردن خاک ها از سموم زیاد و متفاوتی استفاده شود، متاسفانه باعث ضعیف و فقیر شدن خاک می گردد اما برای قوت بخشیدن دوباره به خاک اسیدهیومیک همراه با فعالیت های بیولوژیکی می تواند موثر باشد. از طرفی، از دغدغه های مردم و کشاورزان تهیه ی یک ماده آلی برای تقویت رشد و مرتفع شدن گیاهان و محصولاتشان می باشد. کودهای هیومیک اسید در سه شکل پودری، مایع و گرانول تولید می گردند که هر یک از آن ها دارای کارایی متفاوتی می باشند و باعث زنده ماندن خاک میگردند.

در این مقاله قصد دارم شما را با هیومیک اسید پودری و مایع بیشتر آشنا کنم و اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببرم تا بتوانید با بهترین انتخاب از خسارات مالی و هدر رفتن وقت خود برای تهیه ی یک کود ارگانیک جلوگیری نمایید.

آشنایی بیشتر با هیومیک اسید

کود هیومیک اسید از کودهای طبیعی و ارگانیک به شمار می آید که به بافت خاک نمی تواند آسیب برساند بلکه با تغییراتی که در خاک ایجاد می کند باعث جذب بهتر مواد مغذی به وسیله ی ریشه گیاه می شود و برای تقویت خاک های ضعیف و فقیر کاربردی و مناسب است اما اگر بتوانید بهترین و مرغوب ترین آن را در بازار پیدا کنید عملکرد آن نیز بهتر خواهد بود چرا که هیومیک اسید را از مواد تقلبی مثل زغال سنگ و اوره و ملاس چغندر به علاوه ی رنگ سیاه می سازند اما در کود های مرغوب ماده ی معدنی لئوناردیت به کار رفته شده است.

به طور خلاصه با هیومیک اسید آشنا شدید اما هیومیک اسید پودری بهتر است یا مایع؟ در ادامه ی مقاله به پاسخ این سوال خواهم پرداخت. برای انتخاب و برگزیدن اسید هیومیک پودری و مایع موارد گوناگونی را در ابتدا باید بررسی کرد مانند:

میزان خالص بودن: میزان خالص بودن در هیومیک اسید های پودری کمتر است و در این مدل از عنصر ها با کود های مختلفی استفاده شده است که حل شدن آن ها در خاک دشوار می باشند.

خاصیت حل شدن: سرعت حل شدن هیومیک اسید مایع بیشتر و راحت تر از مدل پودری  آن بوده و تا زمانی که هیومیک کاملا در خاک حل نشده باشد کارایی آن نیز بالا نخواهد بود و نمی توانید از خواص آن به درستی استفاده کنید.

 مقدار مصرف هیومیک اسید: هنگام استفاده از کود هیومیک اسید مایع مقدار مشخص و معینی بر روی بطری آن نوشته شده است که در نوع پودری این مقدار قابل مشخص نیست و میزان دقیق و مشخص آن کاری دشوار بوده و استفاده بیش از حد آن نیز می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد و باعث آسیب به محصولات و گیاهان شما بشود. علاوه بر آن استفاده ی نامشخص و زیاد آن هزینه ی بیشتر با بازدهی کمتری را در پی خواهد داشت.

نکته ی مهمی که قبل از خرید هیومیک اسید باید به آن توجه داشته باشید این است که محصولات شما در چه مرحله‌ای از رشد قرار دارند و نوع محصول و گیاه شما چه می باشد و به چه میزان هیومیک اسید برای محصول شما نیاز هست، در صورتی که به این موارد توجه داشته باشید می توانید بازدهی بالایی از کود هیومیک اسید مورد نظر دریافت نمایید. در ادامه ی مقاله این آیتم ها را به صورت جزئی تر شرح خواهم داد.

نحوه مصرف کود:

باید دقت کنید که نحوه ی مصرف کود برای هر گیاه و محصولی با توجه به این که آپارتمانی هستند یا نه متفاوت است.

زمان مصرف:

اولین و اساسی ترین قدم برای انتخاب کود هیومیک اسید شناخت دقیق گیاهان، درختان و محصولات می باشد که اولین زمان برای استفاده زمان کاشت هست که بسیار مهم بوده چرا که باعث تقویت رویش گیاهان می گردد.

مقدار مصرف:

از عوامل تعیین کننده ی مقدار مصرف هیومیک اسید می توان به سن گیاه، شرایط کلی ساختار محصولات و شرایط خاک اشاره کرد. هر کدام از موارد بالا تنها بخش کوچکی از نکاتی هستند که باید رعایت شوند، هیومیک اسید به دلیل ارگانیک بودن آثار مفیدی بر روی هر نوع گیاه و درختی می گذارد که در ادامه به بررسی چند آثار مفید این کود در برخی گیاهان به صورت مجزا می پردازم.

اثر هیومیک اسید برگ درخت گردو

 این کود تقویت کننده ی مفید و مناسب برای باغ درختان گردو محسوب می شود.

اسید هیومیک برای پسته

باعث بهبود در کیفیت دانه های آن می گردد.

هیومیک اسید برای انگور

در بالا رفتن کیفیت درخت انگور این کود نقش موثری را ایفا می کند‌.

اثر کود هیومیک بر زعفران

تاثیر مثبت در رشد و زایش زعفران از آثار مفید این کود در زعفران می باشد.

مزایای استفاده از هیومیک اسید پودری

  • ماندگاری آن در خاک طولانی تر است.
  • در چال گود و زمین های دیم قبل از کاشت قابل استفاده هستند.
  •  حمل و نقل و انبار کردن آن ها راحت تر و کم هزینه تر می باشد.
  •  هنگام مصرف هم می‌ توانید آن را با خاک مخلوط نمایید هم در آب حل نموده و استفاده کنید.
  • در ادامه برخی مزایای هیومیک اسید مایع و پودری را شرح خواهم داد.

هیومیک اسید مایع یا پودری استفاده کنیم؟

مزایای استفاده از هیومیک اسید مایع

  • دارای قدرت جذب بالا در خاک و تاثیر سریع بر روی ریشه ی گیاه و خاک می باشد.
  •  برای استفاده از آن نیازی به دستگاه خاصی نیست.
  • به دلیل راحت حل شدن آن در آب در سیستم های آبیاری قطره ای به راحتی می توانید از آن استفاده کنید و مشکلی ایجاد نمی کند.

نکته:

توجه کنید که غلظت بالای هیومیک اسید مایع نشانه ی کیفیت بالای آن نمی باشد، بلکه این نوع هیومیک ها نسبت به هیومیک مایع اصل، به درستی تصفیه نشده و ناخالصی دارند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر یک از کودهای هیومیک اسید مایع و پودری داده شد، علاوه بر نکاتی که رعایت آن ها بر روند عملکرد این کودها تاثیر مثبت دارند باید گفت که تاکنون هیومیک اسید مایع نسبت به پودری دارای عملکرد بهتری بوده هرچند که این نوع کود کمی گران قیمت تر و حمل و نقل آن نیز هزینه بیشتری را در پی داشته است.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید