58

تازه های آیا می دانید ؟

برو بریم »
10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

10 زن سئوکار برتر ایران: زنانی که نقش برجسته‌ای در دنیای سئو دارند!

در دورانی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان قطب اصلی ارتباطات جهانی مطرحه، زنان با هوش و تخصص در دنیای سئو، جایگاه خود را به خوبی ...

پرینت سه ­بعدی یا به زبان ساده­ تر تکنولوژی ساخت حجم­ها ، روشی است که امروزه کاربرد بسیاری در صنایع مختلف از جمله ماکت­ سازی دارد. پروسه زمان بر شبیه­ سازی و ساخت قطعات ماکت توسط این فن­آوری تسریع می­گردد. گاه در ماکت­های معماری و صنعتی فرم اجسام آنقدر پیچیدگی دارد که امکان ساخت آن به روش­های معمولی وجود ندارد، اما توسط پرینتر سه­ بعدی امکان­پذیر می­گردد.

در این روش یک فایل طرح سه ­بعدی دیجیتال توسط نرم افزارهایی نظیر AUTO CAD تهیه شده و به نرم ­افزار پرینتر با فرمت مناسب  (که مرسوم­ ترین آن STL است) ارسال می­شود. در فرمت STL معروف به ابر نقاط مدل­ها توسط دایره، مربع و یا حتی خط نشان داده نمی­شوند. بلکه متشکل از تعداد زیادی نقطه است که با در کنار هم قرار گرفتن به صورت اجسام هندسی نمایان میشوند. پس از اینکه دستور چاپ اعمال شد، نرم ­افزار پرینتر سه­ بعدی فایل STL را به G-code که زبان رایج پرینترهای سه­ بعدی است تبدیل می­کند. پرینتر با اجرای فرامین طرح را به صورت لایه به لایه بر روی سطح پلتفرم که نگه دارنده قطعه است اکسترود (ذوب ماده مصرفی و خروج از آن) می­کند و قطعه نهایی به تدریج و به صورت سه ­بعدی ساخته می­شود.

یکی از رایج­ ترین و پیشرفته ­ترین پرینترهای سه ­بعدی، پرینتر FDM است که مخفف Fused Deposition Modelling می­باشد. که در آن پلیمرهای حساس به گرما در دمایی حدود 200 درجه سانتیگراد ذوب شده و با قرار گرفتن در جای مورد نظر و انباشته شدن مواد بر روی یکدیگر جسم نهایی ساخته می­شود. مواد اولیه مورد استفاده در این پرینتر معمولاَ از جنس پلاستیک PLA یا ABS است. می­توان از مواد اولیه انعطاف­ پذیر نیز در آن استفاده کرد.

انواع دیگری از پرینترهای سه­ بعدی عبارتند از:

  • پرینتر SLS که بوسیله جوش لیزری پودر پلاستیک را شکل می­دهد.
  • پرینتر DLP/SLA که در آن لیزر، رزین­ های فتوپلیمر را جامد کرده و قطعه را می­سازد.
  • پرینتر SLM که قادر است قطعات فلزی را با ماده اولیه پودر فلز بسازد.
  • پرینتر سه ­بعدی Binder Jetting که ساز و کاری شبیه پرینتر دوبعدی جوهرافشان دارد، بدین صورت که عامل چسبان برروی ماده اولیه بصورت انتخابی اعمال می­شود و سازه بصورت لایه به لایه تشکیل می­شود.

شرکت طرح گستر جوان در ساخت سازه­ ها و تجهیزات ماکت­ های صنعتی از پرینترهای سه ­بعدی FDM استفاده می­کند که ساخت قطعاتی با دقت 0.1 میلیمتر را امکان­پذیر کرده است.

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید